DERS ADI

: CUMHURİYET DÖNEMİ TARİHÇİLİĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 7014 CUMHURİYET DÖNEMİ TARİHÇİLİĞİ SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Tezsiz (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT TÜRKAN BAŞYİĞİT

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Tezsiz (İ.Ö)

Dersin Amacı

Osmanlı vakayinüvisliğinden, günümüz modern tarihçiliğine uzanan süreçte, Türk tarihçiliğinin geçirdiği evreleri ele almaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Klasik Osmanlı tarihçiliği, çağdaşlaşma hareketleriyle birlikte değişim sürecine girmiştir. Vakanüvistlikten bilimsel yöntemlerin uygulandığı tarihçilik sürecine geçiş serüvenini inceleyebilme.
2   Tarihi Osmani Encümeni, II. Meşrutiyet Dönemi tarihçilik çalışmaları ile Cumhuriyetle birlikte kurulan Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti, Türk Tarih Kurumunun çalışmalarınıı kıyaslayabilme
3   Halkevleri tarih çalışmaları, Yön ve Kadro hareketi gibi süreçlerde1em akademik hem de popüler tarih çalışmalarına ilişkin analiz yapabilme.
4   Dünyada çıkan tarihçilik akımlarının Türkiye'deki tarih anlayışlarını nasıl etkilediğini araştırabilme.
5   Sosyal bilim olan tarihin ideolojik tartışmaların merkezi haline dönüşürken günümüzde tarihçinin olgular ve belgelerle bilimsel yöntemi kullanması yeni yaklaşımları değerlendirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı Tarihçiliği Vakanüvistlik, Tanzimat sonrası yeni arayışlar,Abdullah Cevdet, Namık Kemal Tarih Kitaplarının yazımı
2 ll.Meşrutiyet Dönemi tarih anlayışı Tarih ders kitapları, Tarihi Osmani Encümeni
3 Atatürk Dönemi Tarih Kitapları. Tarih1-4 1933 üniversite Reformu.İnkılap Tarihi Dersleri
4 Türk Tarih Tetkik Cemiyetinin Kuruluşu. TTK Çalışmaları, Türk Tarih Tezi tartişmaları
5 Halkevleri tarih, arkeoloji kollarının çalışmaları. 1930lar Türkiye'sinde yerel, sosyo-ekonomik tarih çalışmaları,Niyazi Berkes sosyoloji çalışmaları, Pertev naili Boratavın folklor çalışmalarının sosyal tarih çalışmalarına etkisi
6 Cumhuriyet Tarihçilerini etkileyen çağdaş akımlar. Alman Ekolu, Annales Ekolü
7 Feodalite, Merkez Cevre İlişkileri, Asya Tipi Üretim Tarzı tartışmaları içinde Türkiye'nin Tarih yazıcılığı
8 Cumhuriyet tarihçiliğinin Temel Kaynakları Arşivler, Basın, Raporlar,İstatistikler,Fotoğraf, Belgesel,Sinema, anılar , araştırma eserle giibi malzemenin Tarihçiler tarafından değerlendirilmesi süreci
9 Tarihçinin Misyonu: Objektiflik,Nesnellik
10 Tarihçinin Misyonu: İdeolojik bakılabilir mi
11 Türk Tarihçiliğinin Sorunları
12 Cumhuriyet Tarihçilerinin Sıkıntıları Resmi Tarih!/ Alternatif Tarih! ikileminde tarih bilimi
13 Sözlü tarih,popüler tarih, medya bilgi kirliliği içinde tarihçinin belgeleri değerlendirmesi
14 Hangi tarih Cumhuriyet Tarihine Bakış tartışmaları içerisinde İdeolojik olan tarih mi Tarihçi mi Ya da yapay şekilde yaratılmaya çalışılan tarihçi dısı yaklaşımlar mı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kemal Arı,Tarih Yöntemi,İleri Kitabevi,
G,ÇANDARLIOĞLU, Tarih Metodu (Yazma-Araştırma), İstanbul, 2003.
Zeki Velidi TOGAN, Tarihte Usul, İstanbul, 1997.
Mübahat KÜTÜKOĞLU, İlmi Araştırma Usulleri, İstanbul, 2000.
Cavit Orhan TÜTENGİL., Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, İstanbul, 1981.
Doğan ÖZLEM Tarih Felsefesi, İzmir, 1984.
Salih Özbaran,Tarih,Tarihçi ve Toplum, TETTV Yurt yayınları,
Salih Özbaran, Güdümlü Tarih,TETTV Yurt yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders, ders içi tartışma,kitap tanıtımı,belgesel döküman

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. Türkan Basyiğit
turkan.basyigit@deu.edu.tr
(0232) 3017938

Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi, 35390
Buca/İZMİR

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her pazartesi 09:00-12:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 13 13
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.14
ÖK.25
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.53