DERS ADI

: İSLAM BİLİM FELSEFESİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
Tİİ 5139 İSLAM BİLİM FELSEFESİ SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

İslam Hukuku Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

İslam Hukuku Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilerin İslam felsefesinde bilgi ve bilimle ilgili temel kavramların tanımasını sağlamak ve bilim felsefesini ilgilendiren sorunlar hakkında felsefi ve kelami metinlerdeki yaklaşımlar hakkında felsefi bir anlayışın geliştirilmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam'da bilgi ve bilimle ilgili kavramları ve ortaya çıkış nedenlerini tanır.
2   Klasik bilim tasniflerini ve içeriklerini açıklar.
3   Bilimler hakkındaki tartışmaları ve ihtilafları ve sorunları kavrar.
4   İslam bilimleri içinde tabiat bilimlerinin yeri ve işlevi konusundaki farklı yaklaşımları fark eder ve aralarında ilişkileri kurar.
5   Doğa bilimlerinin içerik ve yöntemlerine dair eleştirileri tanır ve ilişkilendirir.
6   Felsefi tartışmaların İslam bilim ve kültür tarihindeki etkileri üzerinde akıl yürütmeyi geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: İslam düşüncesinde bilgi ve bilim kavramı
2 İslam düşüncesinde epistemoloji kuramlar: Bilginin imkanı, mahiyeti ve değeri
3 Bilgi ve bilimlerin konu, insani yetenek ve öğrenim sırasına göre sınıflandırılması
4 İslam bilimleri ve felsefi bilimlerin içerik, yöntem ve sınırlarına dair görüşler
5 Fıkıh, Kelam ve Tasavvuf eserlerde bilgi anlayışı
6 İslam Felsefesinde bilim tasnifleri : Razi, Kindi, Harezmi, İhvanu's- Safa
7 Farabi ve İbn Sina nın bilim tasnifleri
8 ARA SINAV
9 Gazali ve Fahreddin Razi de bilimlerin tasnifi, değeri ve yöntemleri
10 İbn Rüşd felsefe ve din bilimlerinin ilişkisi
11 İbn Haldun'a göre tarih bilgisi ve din bilimlerinin yöntemi
12 Osmanlı düşüncesinde bilimlerin tasnifi
13 Çağdaş İslam düşüncesinde epistemolojik tartışmalar
14 İslam bilimleri açısından ve felsefi bilimlerin karşılaştırması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Bakar, Osman. Classification of Knowledge in Islam (1998)
Nasr, Seyyed Hossein, Science and Civilization in Islam (2001 )
Yardımcı kaynaklar: Bakar, O. 'Science', in S.H. Nasr and O. Leaman, History of Islamic Philosophy (1996); Jan P. Hogendijk, Abdelhamid I Sabra, The Enterprise of Science in Islam: New Perspectives (2003) Hourani, G. Essays on Islamic Philosophy and Science (1975)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, metin ve kavram tahlili, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ile dersin içeriğine katılım ve tartışma performansına göre değerlendirilir

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 16:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Kitap Okuma 4 5 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.13
ÖK.22
ÖK.33
ÖK.42
ÖK.53
ÖK.63