DERS ADI

: BULANIK KARAR SİSTEMLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
BİL 3002 BULANIK KARAR SİSTEMLERİ ZORUNLU 4 0 0 7

Dersi Veren Birim

Bilgisayar Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT AYŞE ÖVGÜ KINAY

Dersi Alan Birimler

Bilgisayar Bilimleri

Dersin Amacı

Bu dersin amacı bulanık karar sistemleri oluşturabilme, bulanık mantık denetleyicilerinin temel yapılarını öğretmek ve bulanık mantık denetleyicileri tasarlama yeteneği kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bulanık karar verme modelleri oluşturabilme.
2   Bulanık çıkarsama sistemleri tasarımı yapabilme.
3   Kümeleme analizlerini kullanabilme.
4   Bulanık örüntü tanıma işlemlerini yapabilme.
5   Bulanık bilgiyi kullanarak karar verebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bulanık Çıkarsama Sistemleri
2 Bulanık Çıkarsama Sistemleri Durulaştırma yöntemleri
3 Bulanık Sistemlerin Benzetimi
4 Bulanık ilişkisel denklemler Bulanık doğrusal olmayan benzetim
5 Bulanık Birleşmeli Hafızalar (Kısa Sınav-1)
6 Bulanık bilgi ile karar verme
7 Bulanık sıralama, derecelendirme, tercih ve ortak görüş kavramları, Çok amaçlı karar verme
8 Ara sınav
9 Bulanık Bayes anlamda karar verme yöntemleri
10 Bulanık doğal durumlar ve bulanık stratejiler ile karar verme
11 Bulanık Sınıflandırma, Kesin ve bulanık ilişki kavramları, Kümeleme analizleri, Kümeleme geçerlilikleri
12 c-ortalamalar kümeleme yöntemleri, Kesin c-ortalamalar, Bulanık c-ortalamalar yöntemi (Kısa Sınav-2)
13 Sınıflandırma ölçümü, Bulanık c-bölümlemenin zorlukları, Kümelemede benzerlik ilişkileri
14 Bulanık örüntü tanıma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Ross, T.J., Fuzzy Logic with Engineering Applications, McGraw-Hill, 1995.
Yardımcı kaynaklar:
Lin, C.T. and George Lee, C.S., Neural Fuzzy Systems, Prentice Hall, 1996.
Pedrycz, W., An Introduction to Fuzzy Sets, Massachusets Ins. of Technology, 1998.
Klir, G.J. and Folger, T.A., Fuzzy Sets, Uncertainty and Information, Prentice Hall, 1988.
Cox, E., Fuzzy Modeling and Genetic Algorithms for Data Mining and Exploration, Morgan Kaufmann Publishers, 2005.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, anlatım, sınıf sunumu ve tartışma biçiminde öğretilecek. Öğretilen dersin yanı sıra, öğrencilere gruplar halinde sunumlar hazırlatılacak ve tartışmalı oturumlar şeklinde sundurulacaktır. Dersin bazı haftalarında, daha önce verilen ödev sonuçları tartışılarak pekiştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 Q Quiz
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + Q * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + Q * 0.10 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ovgu.tekin@deu.edu.tr
efendi.nasibov@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 27 27
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 2 1 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1354
ÖK.2354
ÖK.3355444
ÖK.4554
ÖK.5354