DERECE PROGRAMLARI

: Tıp Doktorluğu

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi kısa geçmişine rağmen, Türkiyenin önde gelen tıp fakültelerinden biridir ve gerek eğitim ve gerekse sağlık hizmeti alanında oldukça önemli bir rol üslenmiştir. Tıp eğitimi 6 yıldır ve eğitim dili Türkçedir. İlk 3 yıl temel tıp dersleri, 4 ve 5. yıllar klinik stajlar, 6. yıl ise intörnlüktür. 1. sınıf öncesi, İngilizce muafiyet sınavını geçemeyen öğrenciler için hazırlık sınıfı zorunludur. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi mezuniyet öncesi eğitim programı 2010 yılında Ulusal Tıp Eğitimi Akreditasyon Kurulu (UTEAK) tarafından akredite edilmiştir ve Türkiyede akredite olan ilk 8 tıp fakültesinden birisidir.
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi 1 Mart 1978de 12 öğretim üyesi tarafından İzmir Tıp Fakültesi adıyla kurulmuş, 1982 yılında adı Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi olarak değiştirilmiştir. Fakültede 44 anabilim dalı ve 38 bilim dalı vardır. Anabilim dalları, Temel Bilimler, Dahili Bilimler ve Cerrahi Bilimler olmak üzere üç ana grupta sınıflandırılmaktadır. 1997 yılında 1. sınıftan başlayarak, geleneksel entegre eğitimden ilk üç yılda Probleme Dayalı Öğrenim; klinik staj yıllarında Taska Dayalı Öğrenime geçilmiş ve lisans müfredatında kökten değişiklik yapılmıştır.

Kazanılan Derece

Tıp Doktorluğu, Yüksek Lisans, Tıp Doktoru Derecesi

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması, ülke genelinde yapılan Öğrenci Seçme Sınavı sonucu yerleştirme, DEÜ Yabancı Diller Yüksek Okulu İngilizce Hazırlık Sınavı (minimum 70) veya TOEFL-IBT (minimum 79) veya eşdeğeri
Genel kayıt kabul koşulları
Yabancı öğrenciler, üniversite senatosunun belirlediği kurallar ve sayıya göre kabul edilir. Yerleştirilebilmeleri için DEÜ Yurtdışından Öğrenci kabul Sınavı (DEYÖS) puanı ve TÖMER veya eşdeğerinden alınan C1 düzeyindeki Türkçe yeterlilik belgesi gereklidir.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiye ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarında eğitime başlamış ve Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler, eğitimlerinin 2. yılından 5. yılına kadar başvuru yapabilirler. Bu öğrencilerin başvuruları her akademik yılın başında alınır, denklik kurulu tarafından dosyaları incelenerek karara bağlanır.
Değişim öğrencileri, DEÜ ile karşılıklı ikili öğrenim antlaşması imzalamış yüksek öğrenim kurumlarından kabul edilir.
Öğrenciler, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesinden ders almak ya da klinik staj yapmak için başvuruda bulunabilirler. Dış ilişkiler Ofisi tarafından alınan başvurular Fakülte Yönetim Kurulu tarafından incelenerek karara bağlanır.
Genel kabul koşulları konusunda daha detaylı bilgi için Üniversite Bilgi Paketine başvurulabilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Tüm derslerini başarı ile tamamlamış, toplam 360 AKTS kredisi almış, ilk 3 yıllık ders başarısı 65/100, 4.ve 5 yıllardaki başarı ortalaması 65/100 olan öğrenciler Tıp Doktoru derecesi ile mezun olurlar.
Değerlendirmeler ilk 3 yılda blok sonlarında ve yılsonunda yapılır. Başarılı öğrenci bir üst sınıfa devam eder. 4. ve 5. sınıfta blok bazında değerlendirme yapılır. Tüm bloklardan başarılı olan öğrencinin bir üst sınıfa devam eder. Seçmeli ve internlükteki stajlar ise başarılı/başarısız olarak değerlendirilir.
Daha fazla bilgi için bkz Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları Madde 9, 17 ve 25.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Doktorluğu programının amacı, ülkenin sağlık gereksinimlerini karşılayabilecek, toplumun sağlık sorunlarına duyarlı ve çözümler üretebilen, yetkin, öğrenmeyi öğrenmiş, bilgi ve iletişim çağına uygun becerileri edinmiş, sürekli gelişime açık, insan haklarına saygılı, topluma örnek olacak hekimler yetiştirmektir.
Eğitim programı, Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Standartlarına göre Tıp Eğitimi Akreditasyon Kurulu tarafından 2010 yılında akredite edilmiştir. Eğitim dili Türkçedir. Eğitimin gerçekleştirildiği Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesinde, 44 anabilim dalı, 40 bilim dalı vardır ve 466 öğretim üyesi görev yapmaktadır.
Müfredat bilişsel alanda bilgi, beceri, uygulama, analiz ve değerlendirmeye odaklıdır. Mesleksel beceriler, mesleksel değerler ve etik, iletişim becerileri de müfredatta yer almaktadır. Temel klinik beceriler ve uygulamalar için yetkinliğe dayalı eğitim yöntemleri kullanılmaktadır. Toplumsal hedefler eğitimin ilk yılından itibaren başlamakta ve sonuna kadar kademeli olarak artarak devam etmektedir.
Eğitim yaklaşımı öğrenci-merkezlidir. Bu yöntemde öğrencilerin öğrenme için kendi motivasyon ve sorumlulukları ön plandadır. Eğitimin ilk üç yılı süresince, probleme dayalı öğrenim (PDÖ), 4 ve 5. yıllarda taska dayalı öğrenim (TDÖ) yaklaşımı uygulanmaktadır. 6. yıl intörnlük dönemidir. İlk üç yıl süresince PDÖ oturumlarının yanı sıra programda teorik dersler, alan çalışmaları, iletişim becerileri dersleri, mesleksel beceri dersleri, etik dersler ve multidisipliner uygulamalar yer almaktadır. Öğrencilerin öğrenme etkinliklerini desteklemek için öğrenme kaynakları merkezi, mesleksel beceriler laboratuvarı, mültidisiplin laboratuvarı ve tam teşekküllü kütüphane vardır.
Müfredat organ sistemleri olarak organize olmuş, yatay ve dikey olarak entegre edilmiştir. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi müfredatı 4 evre olarak planlanmıştır:
Evre 1: Normal yapı ve fonksiyon: Süresi 1,5 yıldır. 4 tane 8 haftalık ve 2 tane 9 haftalık bloktan oluşmaktadır. Bloklar normal yapı ve ilişkili sistemlerin işlevlerini kapsayacak şekilde yapılandırılmıştır.
Evre 2: Patolojik süreçler: Süresi 1,5 yıldır ve 6 haftalık 9 bloktan oluşmaktadır. Bu evrede organ ve sistemlerin patolojileri aktarılmaktadır.
Evre 3: Klinik stajlar: Süresi 2 yıldır. Klinik tanı ve tedavi süreçlerinin öğrenildiği 9 tane 8 haftalık bloktan oluşmaktadır. Evre başlangıcında 3 haftalık klinik bilimlere giriş bloğu bulunmaktadır. Bu blokta tanısal tıp, akılcı ilaç kullanımı, kanıta dayalı tıp, enfeksiyon kontrolü ve propedötik yer almaktadır.
Evre 4: İntörnlük: Bu evrede eğitici gözetiminde hasta üzerinde hekimlik pratiği ve hasta yönetiminde aktif rol üstlenilmesi amaçlanmıştır.

Temel Program Kazanımları

1   Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir.
2   Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular.
3   Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular.
4   Acil tıbbi bakım ve girişimleri gerçekleştirir.
5   Hasta ve hastalıkları biyolojik, ruhsal ve toplumsal boyutlarıyla bütüncül olarak değerlendirir.
6   Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
7   Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
8   Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri uygular.
9   Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
10   Mesleğini özveriyle uygular.
11   Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar.
12   Mesleğini uygularken uygun bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve bilgi teknolojilerinden etkin biçimde yararlanır.
13   Kanıta dayalı tıbbın ilkelerine dayanarak, tıbbi bilgilerin bilimsel temellerini eleştirel olarak değerlendirir.
14   Mesleğini uygularken etkin iletişim kurar.

Mezunların İstihdam Profilleri

Mezun olan öğrenci, diploması Sağlık Bakanlığı tarafından onaylandıktan sonra kamu ve özel sağlık kuruluşlarında tıp doktoru olarak çalışabilir
Tıp Fakültesini bitiren tüm hekimlere 2 yıl mecburi hizmet zorunluluğu vardır. Bu kapsamda mezunlar kura ile birinci basamak sağlık kurumlarında veya kamu hastanelerinin acil servislerinde görevlendirilirler.
Uzmanlık eğitimi için ÖSYM tarafından yılda 2 kez Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS) yapılır. Başarılı olanlar sağlık bakanlığı eğitim ve araştırma hastaneleri veya üniversite hastanelerinde açılmış uzmanlık eğitimi kadrolarına yerleştirilirler. Tıp doktorları, pratisyen hekim veya uzman hekim olarak kendi muayenehanelerinde, özel ve kamu sağlık kuruluşlarında çalışabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, üçüncü düzey programlara başvurabilirler.
Bunlar temel tıp bilimlerinde doktora programları, dahili ve cerrahi tıp bilimlerinde uzmanlık eğitimi programlarıdır.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Tıp Fakültesi eğitim programında ilk 5 yılda 6-9 haftadan oluşan ve blok olarak tanımlanan toplam 24 ders vardır. 6. yılda 7 staj yer almaktadır. 4, 5 ve 6 yıllarda öğrencinin ilgi duyduğu tıp disiplininde çalışmasına olanak sağlayan seçmeli staj blokları yer alır. İlk 3 yılda ise bloklar içinde sürdürülen ve öğrencinin merak ettiği bir alanda araştırma tekniklerini öğrendiği, geliştirdiği Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM) seçmeli olarak yürütülür.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
 
1. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ATA 1000 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ ZORUNLU 2 0 0 4
H 2 BYA1101 BİLGİ YÖNETİMİ ARAŞTIRMA 101 BLOK 1
H 3 GBM1103 GIS-BESLENME-METABOLİZMA 101 BLOK 11
H 4 SDK1104 SOLUNUM-DOLAŞIM-KAN 101 BLOK 12
H 5 TBG 1101 TIP BİLİMLERİNE GİRİŞ 101 BLOK 11
H 6 TDL 1000 TÜRK DİLİ ZORUNLU 2 0 0 4
H 7 ÜGE1102 ÜROGENİTAL-ENDOKRİN 101 BLOK 11
H 8 YDİ 1012 YABANCI DİL (İNGİLİZCE) ZORUNLU 2 0 0 4
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 2
TOPLAM:   60
 
1 .Yıl: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 BDE 1000 BEDEN EĞİTİMİ SEÇMELİ 1 0 0 2
H 2 GSH 1000 HALK OYUNLARI SEÇMELİ 1 0 0 2
H 3 GSM 1000 MÜZİK SEÇMELİ 1 0 0 2
H 4 GSR 1000 RESİM SEÇMELİ 1 0 0 2
 
 
2. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 BYA2201 BİLGİ YÖNETİMİ ARAŞTIRMA 201 BLOK 1
H 2 DLM1202 DERİ- LOKOMOTOR 101 BLOK 14
H 3 GMB2205 GİS - BESLENME - METABOLİZMA 201 BLOK 10
H 4 KEB2204 KAN- ENFEKSİYON- BAĞIŞIKLIK 201 BLOK 10
H 5 SBL1201 SİNİR BİLİMLERİ 101 BLOK 15
H 6 TBG2203 TIP BİLİMLERİNE GİRİŞ 201 BLOK 10
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   60
 
 
3. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 DLM2303 DERİ-LOKOMOTOR 201 BLOK 10
H 2 MSH2305 MULTİSİSTEM HASTALIKLAR BLOK 10
H 3 SBL2302 SİNİR BİLİMLERİ 201 BLOK 10
H 4 SDL2304 SOLUNUM DOLAŞIM 201 BLOK 10
H 5 ÜGE2301 ÜROGENİTAL - ENDOKRİN 201 BLOK 10
H 6 YDN2306 YAŞAM DÖNGÜSÜ BLOK 10
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   60
 
 
4. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 DTB 3403 DAHİLİ TIP BİLİMLERİ 301 BLOK 14
H 2 GKE 3404 GİS-KİTLELER-ENFEKSİYON BLOK 13
H 3 KBG 3401 KLİNİK BİLİMLERE GİRİŞ BLOK 4
H 4 PED 3405 PEDİATRİ 301 BLOK 14
H 5 SDL 3402 SOLUNUM-DOLAŞIM 301 BLOK 13
H 6 SEÇ 3406 SEÇMELİ 301 BLOK 2
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   60
 
 
5. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ACL 3501 ACİL TIP 301 BLOK 13
H 2 DLM 3503 DERİ-LOKOMOTOR 301 BLOK 12
H 3 KBG 3505 KBB-GÖZ BLOK 6
H 4 SBL 3504 NÖROLOJİ-PSİKİYATRİ 301 BLOK 12
H 5 SEÇ 3506 SEÇMELİ 302 BLOK 5
H 6 ÜGE 3502 KADIN DOĞUM-ÜROLOJİ BLOK 12
H 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   60
 
 
6. Yıl:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ACL 4601 ACİL TIP 401 STAJ 11
H 2 DTB 4603 DAHİLİ TIP BİLİMLERİ 401 STAJ 1 1 0 10
H 3 PED 4605 PEDİATRİ 401 STAJ 11
H 4 SBL 4604 PSİKİYATRİ-NÖROLOJİ-KBB STAJ 7
H 5 SEÇ 4607 SEÇMELİ 401 ZORUNLU 1 0 0 2
H 6 TSL 4606 TOPLUM SAĞLIĞI STAJ 9
H 7 ÜGE 4602 KADIN DOĞUM 401 STAJ 10
H 0 - SEÇMELİ DERSLER ZORUNLU - - - 0
TOPLAM:   60
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Eğitim süresince derslere, uygulamalara devam zorunluluğu vardır. İlk üç yıl için değerlendirme sistemi 4 bileşenden oluşmaktadır; 1. Teorik bilgiyi ölçen yazılı/bilgisayara dayalı sınav, 2. PDÖ oturumlarında eğitim yönlendiricisinin öğrencilerin perfomansını değerlendirmesi, 3. Uygulama sınavları ve 4. Beceri değerlendirmesi. Bu değerlendirmeler her bloğun sonunda yapılır. İlk üç bileşen 100 üzerinden değerlendirilir, 4. yöntemde ise yeterlilik temel alınır. Yukarıdaki ilk 3 bileşenin katkısı ile elde edilen yılsonu notu 100 üzerinde 80 ve üzeri ise öğrenci muaf kabul edilir ve final sınavına girmeden bir üst sınıfa geçer. Yılsonu notu 80in altında ise öğrencinin final ve/veya bütünleme sınavına girmesi gerekir ve başarılı sayılması için bu sinavdan 65 ve üzerinde not alması gerekir. 4 ve 5. yıl müfredatının değerlendirilmesi 3 bileşenden oluşmaktadır; 1. Teorik bilgiyi ölçen yazılı/bilgisayara dayalı sınav, 2. Nesnel örgün klinik sınav (NÖKS), 3. Task sürecinde eğitim yönlendiricisinin öğrencilerin performansını değerlendirmesi. Bu değerlendirmeler her bloğun sonunda yapılır. Bloktan başarılı olabilmek için yukarıda sözü edilen bileşenlerin katkısı ile elde edilen final notunun 100 üzerinden 65 ve üzerinde olması gerekir. Notu 65in altında olan öğrenci bütünleme sınavına girmek zorundadır ve başarılı sayılabilmesi için notunun 65 ve üzerinde olmalıdır. Tüm bloklardan başarılı olan öğrenci bir üst sınıfa devam eder. İntörnlük sürecinde değerlendirme yeterlilik temeline dayanır. 6. yıldaki rotasyonlarda yönlendiricinin değerlendirmesi, staj karnesi ve staja devamlılık göz önüne alınır. Yeterlilik alamayan öğrenci rotasyonu tekrar eder.
Detaylı bilgi için bkz. Blok tanıtım formları ve Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları Madde 17-25.

Mezuniyet Koşulları

Tıp doktorluğu derecesi, öğretim programında yer alan tüm dersleri başarı ile tamamlamış, 360 AKTS kredisi toplamış, ilk 3 yıl not ortalaması 65/100, 4.-5. yıl not ortalaması 65/100 olan, 6.yıl internlük stajlarının tümünde başarılı olmuş öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Prof. Dr. Tülay CANDA
Tıp Fakültesi Dekanı
Tel: + 232 412 2201
e-posta: tulay.canda@deu.edu.tr