DERS ADI

: ALAN SEÇMELİ IV. (MATEMATİK VE SANAT)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
OMT 3022 ALAN SEÇMELİ IV. (MATEMATİK VE SANAT) SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Matematik Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT IŞIKHAN UĞUREL

Dersi Alan Birimler

Matematik Öğretmenliği

Dersin Amacı

Matematik ve sanat arasındaki bağlantıları ve etkileşim alanlarına yönelik bilgi edinme ve bu bilgilerden öğrenme-öğretme sürecinde yararlanma.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Matematik ve sanat arasındaki ilişkileri kavrayabilme.
2   Matematiğin sanat ve sanat eserleri üzerindeki etkisini fark etme
3   Matematik Dersi Öğretim Programlarının sanat ile olan ilişkisini kavrama.
4   Matematik ve sanatın etkileşim alanlarına yönelik araştırma yapabilme ve sunum hazırlayabilme.
5   Matematik ve sanat entegrasyona dayalı öğretim uygulamaları geliştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Matematik ve sanata yönelik tanımlar, nitelemeler Matematik Dersi Öğretim Programları ve sanat ilişkisi
2 MATHART nedir MATHART kapsamındaki çalışmalar A. Fomenko ve Ferguson kimdir Yaşam öyküleri ve eserleri Türk MATHART sanatçıları ve eserleri
3 Fraktalar - Fraktal nedir - Fraktalların doğuşu ve uygulamaları - Mandelbrot un kısa yaşam öyküsü - Fraktal yapılar ve fraktal özellikteki yapıların örnekleri - Bazı fraktal oluşturma yazılımları ile üretilen grafiklerin irdelenmesi - Matematik öğretiminde uygulama örnekleri
4 Matematik ve Resim İlişkisi - Perspektif çalışmaları - Da Vinci ve Dürer in eserlerindeki matematiksel ögeler - Dijital sanat ürünlerinde matematiksel ögeler - Resimde altın oran - Matematik öğretiminde uygulama örnekleri
5 Matematik ve Resim İlişkisi - Escher ve sanatı - Tessellation, düzlemin bölmelendirilmesi ve döşenmesi (Tiling) - Matematik öğretiminde uygulama örnekleri
6 Matematik ve Müzik - Arşimet in müziğe katkıları, ölçüler - Müzik eserlerindeki altın oran - Enstrüman yapımındaki matematik - Müzikteki ses ve diğer yapıların matematik modellemeleri - Matematiksel Müzik Teorisi-nin ana hatları ile irdelenmesi - Matematik öğretiminde uygulama örnekleri
7 Matematik ve Mimari - Mimari eserlerdeki matematik - Mimar Sinan ın eserleri ve özellikleri - Mimaride altın oran - Piramitlerdeki matematik - İslami yapıtlardaki matematiksel yapı ve özellikler - Matematik öğretiminde uygulama örnekleri
8 Ara Sınav
9 Matematik ve Bazı El Sanatları Arasındaki Etkileşim - Halı ve kilimlerdeki matematik (motif, desen, dönüşümler ve simetri) - Heykel yapımı ve matematiksel cisimler - Matematik öğretiminde uygulama örnekleri
10 Matematik ve Bazı El Sanatları Arasındaki Etkileşim - Çini ve mozaik sanatlarında matematik - Sepet, süs eşyaları ve takı yapımındaki matematik - Taş ve ahşap oymacılığı ve İslam sanatındaki matematik - Matematik öğretiminde uygulama örnekleri
11 Origami / Krigami - Origami ve kısa tarihsel gelişimi, origami örnekleri - Krigami ve kısa tarihsel gelişimi, krigami örnekleri - Eğitimde origami ve krigamiden yararlanma - Matematik öğretiminde origami ve krigamiden yararlanma
12 Matematik ve Mizah - Mizah nedir Mizahın dalları nelerdir - Matematik ve mizah ilişkisi - Karikatürler ve matematik öğretimi - Kavram karikatürü ve matematik öğretiminde kullanım örnekleri - Matematik öğretiminde uygulama örnekleri
13 İslam sanatındaki matematik yapılar ve özellikler
14 Matematik ve Sinema - Matematik ile ilgili sinema filmlerinin içerik ve eleştirileri üzerine tartışmalar - Sinema ve dijital sanatlardaki (örn. fotoğrafçılık) matematiksel unsurlar
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

M.C. Escher's Legacy A Centennial Cerebration (2005), (Eds.) Doris Schattschneider, Michele Emmer, Springer.
Mathematics ans Culture II (2002), Michele Emmer, Springer.
Music and Mathematics (2003), (Eds.) John Fauvel, Raymond Flood, Robin Wilson, Oxford University Press.
Project Origami, Activities for Exploring Mathematics (2006), Thomas Hull, A K Peters Ltd.
Islamic Art and Geometric Design, Activities for Learning (2004), The Metropolitan Museum of Art.
Geometry and the Visual Arts (2011),Daniel Pedoe, Dover Publications.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, örnek olay çalışması, araştırma-inceleme yoluyla öğrenme, küçük grup çalışmaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 DTK Diğer Etkinlik
3 FN Yarıyılsonu Sınavı
4 BNS BNS VZ * 0.30 +DTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ödev ve sunumlar küçük gruplar (2-3 kişilik) içerisinde diğer değerlendirmeler ise bireysel olarak gerçekleştirilir.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Ofis Tel: 0 232 420 4882-12407
E-mail: isikhan.ugurel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse katılım/ Yüz yüze etkileşim 13 3 39
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 1 6 6
Final sınavına hazırlık 1 12 12
Ödev hazırlama 9 1 9
Sunum hazırlama 3 1 3
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı1 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1555555
ÖK.2545555
ÖK.3555555
ÖK.455555
ÖK.555555555