DERS ADI

: DÜNYADA TARİHÇİLİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 2007 DÜNYADA TARİHÇİLİK ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MUSTAFA ÖZBAŞ

Dersi Alan Birimler

Tarih Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilere, tarihçiliğin ortaya çıkışı ve bir bilim dalı olarak gelişimini, dünya tarihçiliğindeki belli başlı ana akımları, temsilcilerini ve tarihçiliğe katkıları ile Türkiye'deki tarihçiliğin çağdaş gelişmeler karşısındaki durumunu kavratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihçiliğin bir bilim olarak doğuşunu ve gelişimini özetleyebilme
2   Tarihçiliğin belli başlı gelişim evrelerini açıklayabilme
3   Tarihçiliğin gelişimine katkıda bulunan belli başlı önemli tarihçileri ve eserleri listeleyebilme
4   Modern tarihçiliğin doğuşunun ve gelişimini anlatabilme
5   Dünya tarihçiliğindeki belli başlı yaklaşımları yazabilme
6   Türk tarihçiliğindeki belli başlı yaklaşımları açıklayabilme
7   Tarihsel bir bakış açısı geliştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanımı, Amacı, İçeriği ve Ders İçin Okuma Önerisinin Verilmesi
2 Heredot'tan Önce Eski Uygarlıklarda Tarih ve Tarihçilik
3 Eski Yunan'da Tarih, Tarihçilik ve Başlıca Önemli Tarihçiler
4 Roma Döneminde Tarih, Tarihçilik ve Başlıca Önemli Tarihçiler
5 Hıristiyanlık ve Tarihyazımı Üzerindeki Etkisi
6 Rönesans ve Reformun Tarihçilik Üzerindeki Etkileri
7 Aydınlanma Döneminde Tarihyazımında Yeni Arayışlar ve Gelişmeler; Sanayi Devrimi, Marksizm ve Milliyetçiliğin Tarih Yazımı Üzerindeki Etki ve Sonuçları
8 Ara Sınav
9 Modern Tarihyazımının Doğuşu ve Gelişmesi
10 20. Yüzyılın Başlarında Avrupa'da, Asya'da ve Amerika'da Tarihçiliğin Durumu
11 Modern Tarihçiliğin Osmanlı İmparatorluğu'na Girişi ve Gelişmesi
12 İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Dünyada ve Türkiye'de Tarihçilik
13 İkinci Dünya Savaşı'ndan Sonra Dünyada ve Türkiye'de Tarihçilikte Gelişmeler: "Yeni Tarih", "Annales", "Marksist Tarih Anlayışı", "Sosyal Tarih" ve Kültür Tarihçiliği"
14 1960'lı Yıllardan Sonra Dünyada ve Türkiye'de Tarihçilik
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Iggers, George G. (2003). Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı. İstanbul:Tarih Vakfı Yurt Yayınları
2- Collingwood, R. George (1990). Tarih Tasarımı. İstanbul:Ara Yayınları
3- Breisach, Ernest (2010). Tarih Yazımı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
4- Burke, Peter (1994). Tarih ve Toplumsal Kuram. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları
5- Özbaran, Salih (2003). Osmanlı'yı Özlemek ya da Tarih Tasarlamak. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları
6- Tosh, John (1997). Tarihin Peşinde. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları
7- Collingwood, R. George (2001). Tarih Felsefesi Üzerine Denemeler. İstanbul: Ayışığı Kitapları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru-cevap, tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

erdal.aslan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 143

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75