DERS ADI

: OSMANLI BÜROKRASİSİ VE MERK.YAPI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 3001 OSMANLI BÜROKRASİSİ VE MERK.YAPI ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tarih Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT YAHYA ARAZ

Dersi Alan Birimler

Tarih Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin sonunda, öğrencilerin, Osmanlı İmparatorluğu'nun merkezi örgütlenmesini ve bürokrasisini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı sisteminin kaynaklarını tartışabilme
2   Fatih'in kanunlarını açıklayabilme
3   Sarayın genel yapısını, Harem'in ve Enderun'un buradaki işlevlerini tartışabilme
4   Kapıkulu sistemi ve yeniçeri imparatorluk örgütlenmesindeki yerini açıklayabilme
5   Divan'ı ve işlevlerini yazabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Gerekçesi ve Önemi: Dersin Kural ve Gerekleri Ders Tanıtımı: Kaynaklar, Çalışmalar, Tanımlar
2 Osmanlı Devlet Sistemi: Bizans, İslam ve Türk Etkileri
3 Fatih Kanunnamesi ve Devletin Örgütlenmesi
4 Sarayın Oluşumu
5 Harem: İmparatorluk İçin İşlevi
6 Divan-ı Hümayun'un Oluşumu ve Bileşimi
7 Bir Devlet Görevlisinin Eğitimi ve Kariyerinin Gelişimi
8 Ara Sınav
9 Maliye Teşkilatı ve Bürokrasisi I
10 Maliye Teşkilatı ve Bürokrasisi II
11 İlmiye Teşkilatı ve Bürokrasisi
12 Kapıkulu Sistemi
13 Yeniçeri Ocağı
14 17. Yüzyıldan Sonra Divan-I Hümayun ve Bab-ı Ali nin Ortaya Çıkışı
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Uzunçarşılı, İsmail Hakkı (1988). Osmanlı Devleti Teşkilatına Medhal, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları
2- Uzunçarşılı, İsmail Hakkı (1988). Osmanlı Devleti'nin Saray Teşkilatı, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları
3- Uzunçarşılı, İsmail Hakkı (1988). Kapıkulu Ocakları 1-2, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları
4- Uzunçarşılı, İsmail Hakkı (1988). Osmanlı Devleti'nin İlmiye Teşkilatı, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları
5- Uzunçarşılı, İsmail Hakkı (1988). Osmanlı Devleti'nin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları
6- Pierce, Leslie (2010). Harem-i Hümayun Osmanlı İmparatorluğu'nda Hükümranlık ve Kadınlar, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 123

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.14
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55