DERS ADI

: DEĞİŞİM SÜRECİNDE OSMANLI İMP.

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 3003 DEĞİŞİM SÜRECİNDE OSMANLI İMP. ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT YAHYA ARAZ

Dersi Alan Birimler

Tarih Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin sonunda, öğrencilerin, Osmanlı İmparatorluğu'nun "klasik düzeni"nde meydana gelen değişimin/dönüşümün ve bu değişimin/dönüşümün siyasal, ekonomik ve sosyal yapıya etkilerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   "Klasik dönem"i ana hatlarıyla tanımlayabilme
2   Duraklama ve gerileme teorilerini ve bu teorilerin nasıl ortaya çıkıp geliştiğini tartışabilme
3   Divan'ın yapısında meydana gelen değişimi açıklayabilme
4   Kul sisteminde meydana gelen değişimi açıklayabilme
5   Tımar ve taşra sisteminde meydana gelen değişimi açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Gerekçesi ve Önemi: Dersin Kural ve Gerekleri Ders Tanıtımı: Kaynaklar, Çalışmalar, Tanımlar
2 Klasik Dönem: Tanımlamalar, Farklı Değerlendirmeler
3 Duraklama ve Gerileme Teorilerinin Kaynakları, Gelişimi
4 Değişimin Hissedilmesi: Dönemin Kaynaklarında Meseleye Bakış
5 Değişim Sürecinin İç ve Dış Nedenleri
6 Merkezi Düzenin Dönüşümü: Divan ın Yapısında Değişim
7 Kul Sisteminde Değişim ve Dönüşüm
8 Ara Sınav
9 Taşra Düzeninde ve Tımar Sisteminde Değişim ve Dönüşüm
10 Ayanlığın Ortaya Çıkışı ve Gelişimi
11 Mali Düzenin ve Vergilendirme Sisteminin Değişimi ve Dönüşümü
12 Değişimin Dönemin Kaynaklarındaki İzleri ve Eleştirisi I: Gelibolulu Mustafa Ali
13 Değişimin Dönemin Kaynaklarındaki İzleri ve Eleştirisi II: Koçi Bey
14 Değişimin Dönemin Kaynaklarındaki İzleri ve Eleştirisi III: Kâtip Çelebi ve Naima
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Öz, Mehmet (1997). Osmanlıda "Çözülme" ve Gelenekçi Yorumcuları, İstanbul: Dergâh Yayınları
2- Özkaya, Yücel (2008). Osmanlı İmparatorluğu nda Ayanlık, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları
3- İnalcık, Halil, (2007). Osmanlı İmparatorluğu'nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, cilt 2, İstanbul: Eren Yayıncılık
4- Abou-El-Haj, Rifa'at Ali (2001). Modern Devletin Doğası 16. Yüzyıldan 18. Yüzyıla Osmanlı İmparatorluğu, Ankara: İmge Kitabevi
5- (2001). Erken Modern Osmanlılar, İmparatorluğun Yeniden Yazımı, İstanbul: Timaş Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 141

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55