DERS ADI

: OSMANLI TÜRKÇESİ - IV

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 2508 OSMANLI TÜRKÇESİ - IV ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT SABAHATTİN ÇAĞIN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Öğrencilere; Osmanlı Türkçesinin gramer özelliklerini ve Osmanlıcada yer alan Arapça kelime ve şekillerin yapısını, yazılış özelliklerini kavratmak, metin okuma-yazma-anlamlandırma çalışması yaparak kavratmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Osmanlı Türkçesinin gramer özelliklerinin öğrenilmesi
2   2. Osmanlı Türkçesiyle yazılan edebi metinleri okuyabilme
3   3. Osmanlı Türkçesiyle yazılan edebi metinleri yazabilme
4   4. Osmanlı Türkçesiyle yazılan edebi metinleri anlamlandırabilme
5   5. Kelime bilgisini artırmak edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Farsça isim tamlaması yapma kuralları. Metin okuma-yazma
2 Anlamlarına göre tamlamalar. Metin okuma-yazma
3 Farsça sıfat tamlaması. Metin okuma-yazma
4 Farsça atıf tamlaması. Metin okuma-yazma
5 Farsça masdarlar. Metin okuma-yazma
6 Farsçadan alınan kelimelerde değişmeler. Metin okuma-yazma
7 Osmanlı Türkçesinde Farsça kelime ve kurallar. Metin okuma-yazma
8 Ara sınav
9 İsimlerin başına gelen edatlar. Metin okuma-yazma
10 İsimlerin sonuna gelen yapım ekleri. Metin okuma-yazma
11 İsimlerin sonuna gelen yapım ekleri. Metin okuma-yazma
12 Nispet `i si ve görevleri. Metin okuma-yazma
13 Farsçada isimlerin çoğalması. Metin okuma-yazma
14 Arapça , Farsça ve Osmanlı Türkçesinde aylar. Metin okuma-yazma
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1 Timurtaş Faruk Kadri ; Osmanlı Türkçesine Giriş I,II,III.Cilt Alfa yay. İst. 2000
2 Özkan M. Büyük , Doğan E Çözümlemeli Osmanlı Türkçesi Metinleri
3 Develi , Hayati;Osmanlı Türkçesi Klavuzu 3F yay. İst. 2006
4 Aksoyak İ.Hakkı Osmanlı Türkçesi Grafiker yay.2000
5 Devellioğlu Ferit Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lugat Ank. 2000
6 Parlatır İsmail Osmanlı Türkçesi Sözlüğü Yargı yay. Ank. 2006

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap, örnek olay, işbirlikli öğrenme teknikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yazılı sınavlar (uzun ve kısa cevaplı), Çoktan seçmeli testler

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1 Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2 Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.bozkaplan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Osmanlı Türkçesinin gramer özellikleri. Osmanlıcada yer alan Arapça ve Farsça kelime ve şekillerin yapısı. Yazılış özellikleri. Metin okuma-yazma-anlamlandırma.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 94

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.134
ÖK.234
ÖK.334
ÖK.434
ÖK.534