DERS ADI

: II. MEŞRUTİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI: NESİR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 3504 II. MEŞRUTİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI: NESİR ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT SABAHATTİN ÇAĞIN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Öğrencilere; Millî Edebiyat döneminin özelliklerini, dil anlayışını, fikir akımlarını, sanatçı ve eser bazında öğretmek, Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatına bu dönem edebiyatının katkılarını kavratabilmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Millî Edebiyat döneminin oluşumunu hazırlayan tarihî, sosyal şartlar hakkında birikim kazanabilme.
2   Dönemin fikir akımları ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olabilme, bu akımların eserlere yansıyan boyutları hakkında karşılaştırma ve yorum yapabilme.
3   Millî edebiyat dönemi hikâye ve roman anlayışı ile daha önceki dönemlerin hikâye ve roman anlayışları arasında karşılaştırmalar yapabilme.
4   Bu dönem hikâye ve romanına yansıyan sosyal meseleleri tespit edebilme ve yorumlayabilme
5   Dönemin dil anlayışları hakkında yorum yapabilme, incelenen metinlerdeki dil hususiyetlerini tespit edebilme.
6   Millî edebiyat dönemi sanat anlayışının Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatına olan katkısını kavrayabilme ve yorumlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Önceki dönem Türk edebiyatının birikiminin hatırlatılması ve Milli Edebiyat kavramı
2 Dönemin fikir akımları hakkında genel bilgi Osmanlıcılık, Türkçülük ve İslamcılık akımlarının hedefleri
3 Yusuf Akçura ve Ali Canip Yöntem in düşünceleri ve dönem üzerindeki etkileri
4 Millî edebiyat dönemi nesrinin genel özellikleri ve dönemin Dilde Türkçülük fikrinin nesirlerdeki yansıması.
5 Ömer Seyfettin, ve Yeni Lisan makalesi
6 Ömer Seyfettin in hikâyeciliği, seçilen hikâyelerinin incelenmesi
7 Ziya Gökalp ın Türkçülüğün Esasları adlı eserinin incelenmesi
8 Refik Halit Karay, hikâyeciliği ve Memleket Hikâyeleri .
9 Ara sınav
10 Halide Edip Adıvar, hayatı, romancılığı, eserleri hakkında genel bilgi.
11 Sinekli Bakkal romanının incelenmesi
12 Reşat Nuri Güntekin, romancılığı ve Çalıkuşu romanının incelenmesi
13 Yakup Kadri Karaosmanoğlu ve Kiralık Konak romanının incelenmesi
14 Yaban Romanının tahlili
15 Millî Edebiyat dönemi tiyatrosu, özellikleri ve önemli eserleri hakkında genel bilgi.
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

-İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı, Tanzimat tan Cumhuriyet e (1839-1923), (2005), İstanbul: Dergâh Yay.
- Dr. Cafer Şen, Fecr-i Âti Edebiyatı (2006), Ankara: Gazi Kitabevi.
-Prof. Dr. İsmail Çetişli- Âlim Gür, II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı (2007), Ankara: Akçağ Yay.
-Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Tuncer (1994), Meşrutiyet Devri Türk Edebiyatı, İzmir: Akademi Kitb.
Kenan Akyüz (2010), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İstanbul. İnkılâp Kitb.
-Hece Dergisi Türk Romanı Özel Sayısı
-Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Yaban (2009), İstanbul: İletişim Yay.
-Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Kiralık Konak (2009), İstanbul: İletişim Yay.
-Halide Edip Adıvar, Sinekli Bakkal (2010), İstanbul: Can Yay.
- Reşat Nuri Güntekin, Çalıkuşu (2010), İstanbul: İnkılâp Kitb.
Ayrıca genel ve mesleğe dönük bütün ansiklopediler, değişik yazarlarca yazılmış bütün edebiyat tarihleri, adları yukarıda yazılı şairlerin şiir kitapları, onlar etrafında yapılmış yüksek lisans ve doktora tezleri, onlar hakkında yazılmış en son makaleler ve sunulan bildiriler ile diğer yayınlar, kütüphanelerde bulunan onlara ait orijinal veya kopya edilmiş eserlerden yararlanılabilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, tartışma, soru-cevap.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav ve final sınavları ile ölçülmektedir. Yazılı sınav, sunum.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

s.cagin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 40 40
Final Sınavına Hazırlık 1 40 40
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 121

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15555435
ÖK.25555435
ÖK.35555435
ÖK.45555435
ÖK.55555435
ÖK.65555435