DERS ADI

: GELENEKSEL TÜRK SANAT MÜZİĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZÖ 3013 GELENEKSEL TÜRK SANAT MÜZİĞİ ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Müzik Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ESİN UÇAL CANAKAY

Dersi Alan Birimler

Müzik Öğretmenliği

Dersin Amacı

Geleneksel Türk Sanat Müziğine ilişkin tarih bilgisi edinebilme, 10 zamanlıya kadar usulleri ve makamsal yapıları kavrayabilmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk müziği tarihi hakkında genel bilgi sahibi olabilme.
2   Türk müziğinde kullanılan değiştirici işaretleri ve koma değerlerini kavrayabilme.
3   Türk müziğinde perde isimlerini bilebilme.
4   Türk müziği usullerini kavrayabilme.
5   Türk müziği makamlarının yapılarını kavrayabilme.
6   Türk müziği makamlarının birbirleriyle ilişkilerini kavrayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk müziği tarihine genel bir bakış.
2 Türk müziğinde perdelerin isimleri; koma değerleri, rumuzları ve değiştirici işaretlerin gösterimi.
3 Türk müziğinde dörtlüler.
4 Türk müziğinde beşliler.
5 Farklı perdeler üzerinde dörtlü ve beşlileri oluşturma çalışmaları.
6 Usuller- nim sofyan, semai, sofyan, birleşik nim sofyan, birleşik semai, düyek, yürük semai. Örnek repertuar çalışması.
7 Usuller- Türk aksağı, devr-i hindi, devr-i turan, aksak, evfer, oynak, raks, aksağı. Örnek repertuar çalışması.
8 Ara Sınav
9 Usuller- aksak semai, lenk fahte, ceng-i harbi. Örnek repertuar çalışması.
10 Dizi, makam, seyir, yeden ses, karar sesi kavramları.
11 Çargah makamı, rast makamı, kürdi makamı ve her makam için örnek eser incelemesi.
12 Hüseyni makamı, uşşak makamı, buselik makamı, neva makamı, karcığar makamı. Örnek repertuar çalışması.
13 Basit suzinak makamı, nihavend makamı, kürdili hicazkar makamı. Örnek repertuar çalışması.
14 Hicaz makamı, Hümayun makamı, uzzal makamı, zirgüleli hicaz makamı. Örnek repertuar çalışması.
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. İsmail Hakkı Özkan (1984). Türk Musıkisi Nazariyatı ve Usulleri, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
2. Kemal İlerici (1970). Türk Müziği ve Armonisi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
3. Zeki Yılmaz (1994). Türk Musıkisi Dersleri. Çağlar Yayınları, İstanbul.
4. Necdet Levent (2009). Çağdaş Türk Müziğinde Dörtlü Armoni, Levent Müzikevi, İzmir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konu anlatımı, sunum, örnek repertuar incelemesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

esin.canakay@deu.edu.tr
yucel.kose@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 1 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.111155
ÖK.211155
ÖK.311155
ÖK.411155
ÖK.511155
ÖK.611155