DERS ADI

: FELSEFE TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3009 FELSEFE TARİHİ ZORUNLU 4 0 0 5

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT FATİH TOKTAŞ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Yorum ve anlama yöntemleri hakkında öğrencinin teorik ve pratik bilgi sahibi olmasını, bilgiyi kullanabilme ve değerlendirebilmesini sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Felsefe tarihinin ilk döneminde ortaya çıkan filozof ve ekollerin varlık, bilgi, değer gibi alanlardaki temel görüşlerini öğrenir.
2   Felsefe Tarihinin birikimli bir alan oluşundan hareketle ilk dönemden sonra (Antik Çağ Yunan Felsefesi) Ortaçağ Hıristiyan felsefesi ile İslam felsefelerinin temsilcileri ve bunların genel karakterlerini öğrenir.
3   Felsefenin Yunanla birlikte değil ama ilk insanla başlamasından hareketle felsefenin başlangıcı noktasında bilinçli olur.
4   Felsefe tarihinin Rönesans dönemi felsefi karakterini, dönem temsilcileri ile bu kişilerin görüşlerini öğrenir.
5   Felsefe tarihinin Aydınlanma dönemi felsefi karakterini, dönem temsilcileri ile bu kişilerin görüşlerini öğrenir. Felsefe tarihinde on dokuzuncu yüzyıldan günümüze kadar felsefe alanında dile getirilen yeni akımları ve filozofların zihinlerinde yansımalarını öğrenir. Felsefe tarihinde her bir filozofu, akımı ya da öğretiyi bağımsız bir şekilde değil birbirleriyle olan ilişkiler dahilinde mukayeseli bir şekilde öğrenir. Felsefe tarihi öğrenmenin ilahiyat ana alanına olası katkılarını ve kazanımlarını öğrenebilme ve bunları hayata aktarmada yardımı olabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Felsefeye Giriş (Felsefenin tanımı ve bilimlerden farklılığı; felsefe tarihinin temel konuları, felsefenin bilim, din ve sanatla ilişkisi).
2 Sokrates Öncesi Antik Yunan Felsefesi (Milet Okulu, Elea Okulu, Çoğulcu Filozofların temel görüşleri).
3 Sofistler, Sokrates ve Sokratesçi Okullar (Sofistlerin genel özellikleri; Sokrates'te felsefenin amacı ve yöntemi, ahlâk ve siyaset anlayışı; Sokratesçi okullar olarak Megara, Elis-Eretria, Kinik ve Kirene Okulu filozoflarının temel görüşleri).
4 Platon ve Felsefesi (Varlık anlayışı, idealar ve fizik evren anlayışı, ruh ve bilgi anlayışı, etik ve siyaset anlayışı).
5 Aristoteles ve Felsefesi (Mantık anlayışı, metafizik-varlık anlayışı, fizik-doğa anlayışı, ruh ve bilgi anlayışı, etik ve siyaset anlayışı).
6 Hellenistik Felsefe. (Epikürcülük ve Epikür; varlık ve ahlâk anlayışı. Stoacılık ve Kıbrıslı Zenon, Yeni-Platonculuk ve Plotinus: Varlık, bilgi ve ahlâk anlayışı).
7 Patristik Felsefe (Aziz Augustinus; bilgi anlayışı ve aydınlanma kuramı, Tanrı ve varlık anlayışı, ahlâk ve siyaset anlayışı).
8 Ara Sınav
9 İslâm Felsefesi (İslâm filozoflarının felsefeye ve mantığa genel yaklaşımları, bilimler sınıflaması, İslâm felsefesinde âlem, nefis ve insan anlayışı, ahlâk ve siyaset anlayışı).
10 Skolastik Felsefe. (Hazırlık, erken skolastik, yüksek skolastik ve gerileme dönemleri, Aziz Anselmus: İnanç ve akıl İlişkisi, ontolojik delil. Aquinalı Thomas: İnanç ve akıl İlişkisi, metafiziği ve varlık Anlayışı, Tanrı nın varlığı ve sıfatları).
11 Rönesans Felsefesi: (Rönesans ve Hıristiyanlık; reformasyon hareketi, doğal din akımı, Rönesans döneminin felsefe akımları).
12 On Yedinci Yüzyıl Felsefesi (Descartes: Bilgi teorisi, teoloji ve metafizik anlayışı. Hobbes: Bilgi teorisi, Fizik ve teoloji anlayışı, ahlâk ve siyaset anlayışı. Spinoza: Bilgi teorisi, metafizik ve teoloji anlayışı. Leibniz: Mantık, fizik ve metafizik anlayışı, Teoloji ve insan özgürlüğü anlayışı).
13 On Sekizinci Yüzyıl Aydınlama Felsefesi (Aydınlanmanın anlamı. Locke; Bilgi teorisi, teoloji anlayışı, doğa öğretisi, ahlâk ve siyaset felsefesi. Berkeley; Bilgi teorisi, metafizik, fizik ve teoloji anlayışı, ahlâk felsefesi. Hume: Epistemoloji, psikoloji ve teoloji anlayışı, ahlâk ve siyaset felsefesi).
14 Kant ve Alman İdealizmi (Kant; Bilgi teorisi ve saf aklın eleştirisi, teoloji ve etik anlayışı ile pratik aklın eleştirisi, pratik felsefe ve ahlâk. Hegel; Bilgi felsefesi, idealist diyalektik yöntem, ide veya Geist. Feuerbach; Din ve ahlâk felsefesi).
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Arslan, Ahmet (2008-2010). İlkçağ Felsefe Tarihi I-V, Bilgi Üniversitesi Yay., 2. Baskı, İstanbul.
Cevizci, Ahmet (2008). Felsefe, Sentez Yay., 2. Basım, Bursa.
Cevizci, Ahmet (2011). Felsefe Tarihi, Say Yay., 3. Basım, İstanbul.
Durant, Will (2009). Felsefenin Öyküsü, çev. Ender Gürol, İz Yay., İstanbul.
Gökberk, Macit (2008). Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 18. Basım, İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

fatih.toktas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 131

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11511
ÖK.2511
ÖK.31511
ÖK.4511
ÖK.51511