DERS ADI

: OSMANLI KURULUŞ DÖNEMİ VE TEFSİR DÜŞÜNCESİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3027 OSMANLI KURULUŞ DÖNEMİ VE TEFSİR DÜŞÜNCESİ SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT MEHMET ÇİÇEK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Osmanlı Dönemi tefsir düşüncesinin oluştuğu siyasi, ilmi ve kültürel yapıya vakıf olmayı sağlamak.
Osmanlı Dönemi temel telif türü olarak "Şerh" ve "Tefsir" ilişkisi hakkında bilgi sahibi olmak.
Osmanlı Kuruluş Dönemi tefsirinin iki temel ekolü olan Razi ve Vahdet-i Vücut ekolü hakkında bilgi sahibi olmak.
Osmanlı Kuruluş Dönemi Müfessirlerinden bazı örnekleri görmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı Dönemi tefsir düşüncesinin oluştuğu siyasi, ilmi ve kültürel yapıya vakıf olur.
2   Temel telif türü olarak "Şerh" ve "Tefsir" ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur.
3   Osmanlı Kuruluş Dönemi tefsirinin iki temel ekolü olan Razi ve Vahdet-i Vücut ekolü hakkında bilgi sahibi olur.
4   Osmanlı Kuruluş Dönemi tefsirinin iki temel ekolü olan Vahdet-i Vücut ekolü hakkında bilgi sahibi olur.
5   Osmanlı Kuruluş Dönemi Müfessirlerinden bazı örnekleri görür.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Siyasi, kültürel ve ilmî hayata Bakış
2 Kurucu Unsur Olarak Şerh ve Tefsir
3 Osmanlı Kuruluş Dönemi Tefsirinin Yapıcı Unsuru olarak (Fahreddin) Razî Ekolü
4 Osmanlı Kuruluş Dönemi Tefsirinin Oluşturucusu olarak Vahdet-i Vücut
5 Osmanlı Kuruluş Dönemi Müfessirlerinden Örnekler: Cemaleddin Aksarayî ve Tefsirciliği
6 Hacı Paşa Aydînî ve Tefsirciliği
7 Molla Fenari ve Tefsirciliği
8 Ara Sınav
9 Mehmet Şah Fenârî ve Tefsirciliği
10 Kafiyeci Ve Tefsirciliği
11 Musannifek ve Tefsirciliği
12 Molla Gürani ve Tefsirciliği
13 Şihabeddin es-Sivasi ve Tefsirciliği
14 Molla Hüsrev ve Tefsirciliği
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ömer Nasuhi Bilmen, "Tefsir Tarihi", Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1955.
2.Ziya Demir, Osmanlı Müfessirleri, Ensar yayınları, İstanbul, 2007.
3.İshak Doğan, Osmanlı Müfessirleri, İz yayıncılık, İstanbul, 2011.
4. Süleyman Molla İbrahimoğlu, Süleymaniye Kütüphanesinde Bulunan Yazma Tefsirler, Süleymaniye Vakfı Yayınları, 2002.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.cicek@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11241112
ÖK.212312
ÖK.32151
ÖK.41151
ÖK.51313