DERS ADI

: OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3109 OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Osmanlı Devleti'nin ilk kuruluşundan itibaren, siyasal ve sosyal tarihinin yanı sıra kurumlarının işleyişi ve uygulamalarının bilgisinin önemini fark etmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı Devleti tarihini İslam tarihi içerisinde değerlendirir.
2   Osmanlı Devletinin siyasi, idari, askeri, sosyal, ekonomik ve kültürel yapısını tanır.
3   Osmanlı kültür ve medeniyetinin İslam kültür ve medeniyetine katkısını analiz eder.
4   Osmanlı medeniyetini meydana getiren unsurları, bunların tarihsel kökenlerini ve gelişimlerini öğrenir.
5   18. yy. Osmanlı ve Avrupa Devletlerini iktisadi, sosyal ve bilimsel açılardan karşılaştırır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı'da devlet, ülke, toplum
2 Osmanlı Siyasi Tarihi (Kuruluş ve Yükselme Devri)
3 Osmanlı Siyasi Tarihi (Yıkılış Devri)
4 Osmanlı Saray Teşkilatı (Padişah, Şehzâde)
5 Osmanlı Merkez Teşkilatı
6 Osmanlı Taşra Teşkilatı
7 Ara sınav
8 Osmanlı Eğitim Sistemi
9 Adli Teşkilat
10 Maliye Teşkilatı
11 Askeri Teşkilat
12 İdari Yapı
13 Vergi ve Toprak Sistemi
14 Osmanlı'da Sanat
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Himmet Berki, Vakıflar, İstanbul, 1946.
Ahmet Çelebi, İslam'da Eğitim-Öğretim Tarihi, İstanbul Damla Yay., 1998.
Sigrid Hunke, Avrupa Üzerine Doğan İslam Güneşi, Ankara 1970.
M. Hamidullah, İslam Müesseselerine Giriş, (çev: İhsan Süreyya Sırma), İstanbul: Beyan Yay., 1992.
Philip Hitti, Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi (çev: Salih Tuğ), İstanbul, 1980.
Ahmet Ağırakça, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, (Yayınlanmamış ders notları)
Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul: Kayıhan Yay., 1999.
Cahit Baltacı, XV. ve XVI. yy.da Osmanlı Medreseleri, İstanbul: İrfan Yay., 1976.
S. Hüseyin Nasr, İslam Medeniyetinde Akli İlimlerin Tarihi Ve Esasları, İstanbul:İnsan Yay., 1989.
Vahidüddin Han, Bilim ve Uygarlık Açısından İslam (çev: Bekir Karlığa), İstanbul: İşaret Yay., 1989.
İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, Ankara 1982.
İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı, Ankara 1988.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.seker@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1533
ÖK.2552
ÖK.3452
ÖK.4442
ÖK.5442