DERS ADI

: TEFSİR ŞERHLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3130 TEFSİR ŞERHLERİ SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT MEHMET ÇİÇEK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Tefsir şerhlerinin oluştuğu siyasi, kültürel ve ilmî alt yapıya vakıf olmasını sağlamak.
Osmanlı dönemi temel telif türü olarak şerh ve Tefsir ilişkisi hakkında bilgi sahibi olmak.
Tefsir şerhlerinin temel metinleri olarak Keşşaf, Beydavi, İrşad, Nesefi, Celaleyn tefsirleri hakkında bilgi sahibi olmak.
Tefsir şarihlerini öğrenmek ve şerhlerinden bazı örnekleri görmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tefsir şerhlerinin oluştuğu siyasi, ilmi, kültürel alt yapıya vakıf olur.
2   Temel telif türü olarak şerh ve tefsir ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur.
3   Tefsir şerhlerinin temel metinleri olarak Keşşaf, Beydavî, İrşad, Nesefi, Celaleyn tefsirleri hakkında bilgi sahibi olur.
4   Tefsir şarihlerini bilir.
5   Şerhlerinden bazı örnekleri görür.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma ve Genel giriş
2 Kavram tanıtımı: Şerh, Haşiye, Talik
3 Tefsir şerhlerini oluşturan siyasi, kültürel ve ilmî unsurlar
4 Zemahşeri'nin Keşşaf adlı eseri ve şerhleri (Genel Bilgilendirme)
5 Keşşaf Şerhi Örnekleri: 1. İbn Müneyyir
6 2. Kutbeddin Razi ve Ekolü
7 3. Teftazanî ve Ekolü
8 Ara Sınav
9 4. Seyyid Şerif Cürcani ve Ekolü
10 Tefsiru l-Beydavi ve şerhleri (genel bilgilendirme)
11 Beydavi şerhi örnekleri: 1.İbn Temcid
12 2. Şeyhzade
13 İrşad ve şerhleri: Rodosizade Örneği
14 Nesefi nin Medarik i ve Şerhleri: İklil Örneği
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ahmet Fethi Polat, İslam Tefsir Geleneğinde Akılcı Söyleme Yöneltilen Eleştiriler
2. Celil Kiraz, Saçaklızade nin Beydavi ye yönelttiği Eleştiriler
3. Mehmet Çiçek, Kur an ın Varlığı Şeriatla mı Sağlanır Osmanlı Şerh Geleneğinde Bir Tartışma
4. DİA haşiye , şerh , talika vb. ilgili maddeler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.cicek@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11241112
ÖK.212312
ÖK.32151
ÖK.41151
ÖK.51313