DERS ADI

: KUR'AN VE ZİHNİYET ANALİZİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 4130 KUR'AN VE ZİHNİYET ANALİZİ SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT MEHMET ÇİÇEK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Kur an ın neliği hakkında bilgi sahibi olmak
İslam düşüncesinde ortaya çıkan zihniyetler ve Kur an'a yansımaları üzerine fikir sahibi olmak
Klasik İslam düşüncesinde ortaya çıkan düşünceler ve Kur an.
1.Mutezili Düşünce 2.Maturidi Düşünce, 3. Eşari Düşünce, 4. Vahdet-i Vücut
Modern Dönemde (Son iki yüzyıl) Ortaya Çıkan Düşünceler ve Kur an
1.Newton fiziği (Pozitivist Düşünce) 2. Oryantalist düşünce 3. Sosyal bilim düşüncesi 4. Yapısal ve Fonksiyonalist okuma 5. Kuantum fiziği 6. Post modern söylemler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam Düşüncesinde ortaya çıkan zihniyetler ve Kur an a yansımaları üzerine fikir sahibi olur.
2   Klasik İslam düşüncesinde ortaya çıkan düşünceler ve Kur'anla olan irtibatı hakkında genel fikir sahibi olur.
3   1. Mutezili Düşünce 2.Maturidi Düşünce, 3. Eşari Düşünce, 4. Vahdet-i Vücut ve Kur'an ilişkisi üzerinde okumalar yapar.
4   Modern Dönemde (Son iki yüzyıl) Ortaya Çıkan Düşünceler ve Kur'an ilişkisi üzerine fikir üretir.
5   1.Newton fiziği (Pozitivist Düşünce) 2. Oryantalist düşünce 3. Sosyal bilim düşüncesi 4. Yapısal ve Fonksiyonalist okuma 5. Kuantum fiziği 6. Post modern söylemler hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Genel tanışma, Derse dair beyin fırtınası
2 Kur an ın tanımı
3 İslam Düşüncesinde Ortaya Çıkan Zihniyetler ve Kur'an
4 Klasik Dönem ve Kur'an 1. Mutezili Düşünce ve Kur'an
5 2. Maturidi Düşünce ve Kur'an
6 3. Eşari Düşünce, Felsefileşmiş yapı ve Kur'an
7 4. Vahdet-i Vücut Düşüncesi ve Kur'an
8 Ara Sınav
9 Modern Dönem ve Kur'an 1. Newton Fiziği ve Kur'an
10 2. Oryantalist Düşünce ve Kur'an
11 3. Sosyal Bilim Düşüncesi ve Kur'an
12 4. Yapısal ve Fonksiyonalist Okuma ve Kur'an
13 5. Kuantum Fiziği Ve Kur an
14 6. Post Modern Söylem ve Kur an
15 Yrıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Mehmet Çiçek, Geçmiş ve Günümüz Algısında Kur an, -Molla Fenari ve Fazlur Rahman örneği-.
2. İshak Arslan, Çağdaş Doğa Düşüncesi,.
3. Muhammed Abid Cabiri, Arap Aklının Oluşumu.
4. Ekrem Demirli, İslam Metafiziğinde Tanrı ve İnsan, İbn Arabi ve Vahdet-i Vücut Geleneği.
5. Salim Öğüt, Modern Düşüncenin Kur an Anlayışı bir Zihniyet Eleştirisi
6. Etyen Mahçupyan, Batıdan Doğuya Dünden Bugüne Zihniyet Yapıları ve Değişim
7. Mehmet Paçacı, Çağdaş Dönemde Kur an a ve Tefsir e Ne Oldu

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.cicek@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 105

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11241112
ÖK.212312
ÖK.32151
ÖK.41151
ÖK.51313