DERS ADI

: ANADOLU TÜRK TARİHİ VE KÜLTÜRÜ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 4196 ANADOLU TÜRK TARİHİ VE KÜLTÜRÜ SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Tarihi süreç içinde Anadolu Türk Tarihi ve Kültürünün oluşumu ve edinilen kültürel değerlerin insan ve toplum yaşamına etkilerinin incelenmesi

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Anadolu ya "Türkiye" adının ne zaman verildiği, neden Anadolu adının verildiği hakkında bilgi sahibi olur.
2   Anadolu nun Türkleşmesi ve İslâmlaşmasında rolü olan belli başlı unsurlar hakkında yüzeysel bilgi sahibi olur.
3   Anadolu Türk kültürünün kaynağı olması yönüyle Kaşgarlı Mahmud'un "Divânu Lugâti't-Türk" eseri hakkında bilgi sahibi olur.
4   Hacı Bektaş-ı Velî'nin Anadolu Türk kültüründeki yeri ve önemi, Mâkâlât adlı eserin Hacı Bektaş-ı Velî ile ilgisi ve muhtevası, Bektaşîliğin temel özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
5   Ahilik teşkilatını tanır ve Anadolu kültür ve tarihindeki yerini kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Anadolu ya "Türkiye" Adı Verilmesi
2 Anadolu Türk kültürünün Kaynağı Olması Yönüyle Kaşgarlı Mahmud un "Divânu Lugâti't-Türk"ü
3 Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslâmlaşmasında Rolü Olan Belli Başlı Unsurlar
4 Ehl-i Fetâ veya Fütüvvet Teşkilatının Anadolu Kültür Tarihindeki Yeri ve Önemi
5 Ahîlik ve Önemi-I
6 Ahîlik ve Önemi-II
7 Ahîlik ile Akılık Arasındaki İlişki
8 Vize sınavı
9 Hacı Bektaş-ı Velî'nin Anadolu Türk Kültüründeki Yeri ve Önemi
10 Mâkâlât Adlı Eserin Hacı Bektaş-ı Velî ile İlgisi ve Muhtevası
11 Bektaşîliğin Temel Özelliklerini
12 Anadolu Türk Kültürü Kaynaklar Açısından Dede Korkut Hikâyeleri
13 Orhan Şaik Gökyay'ın Hazırladığı "Dedem Korkut'un Kitabı" Adlı Çalışmada Anadolu Türk Kültürünün Özellikleri
14 Menâkıbû'l-Ârifîn'e Göre Türkiye (Anadolu) Selçukluları Kültür Hayatı
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1.TDV İslam Ansiklopedisi, Anodolu mad., c. 3, s. 109-117
2.Mehmet Şeker, Fetihlerle Anadolu nun Türkleşmesi ve İslamlaşması
3.Mehmet Şeker, İbn Batuta ya Göre Anadolu nun Sosyal, Kültürel Hayatı ve Ahilik.
4.Aydın Taneri, Tükiye Selçukluları Kültür Hayatı

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.seker@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15432
ÖK.25332
ÖK.34433
ÖK.45332
ÖK.55333