DERS ADI

: DİL VE ANLAM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3127 DİL VE ANLAM SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT BURCU İLKAY KARAMAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Dil ve Anlam dersinin amacı dillerin anlambilimsel özelliklerini araştırmayı ve dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini dilbilimsel bakış açısından ele almaktır. Derste farklı dilbilimcilerin anlam konusunda geliştirdikleri yöntemler incelenerek öğrencilerin anlambilimsel ilişkileri keşfetmeleri sağlanacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrencinin Dillerin anlambilimsel özelliklerini tespit edebilmesi
2   Dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini değerlendirebilmesi
3   Anlambilimsel ilişkileri belirleyebilmesi
4   Anlam türlerini tanımlayabilmesi, sınıflandırabilmesi ve ayırt edebilmesi
5   Sözcüğün tanımından hareket ederek, de Saussure ün gösterge modeli ile Ogden ve Richards ın göstergebilimsel üçgeninin öğelerini ayrıntılı bir biçimde tartışabilmesi
6   Anlam ve kavramı ayırt
7   edebilmesi beklenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Anlambilimi nedir Durgun anlambilimi nedir Gelişmeli anlambilimi nedir Anlambiliminin kısa geçmişi
2 Dildeki birimlerin anlam yönü Dil, sözcük, gösterge, kavram, anlam
3 Dil yeteneği, dil sesleri, dil ve sözcük F. de Saussure e gelinceye kadar sözcük F. de Saussure ve sözcük F. de Saussure den sonra sözcük
4 Sözcüklerin çeşitli özellikleri Sözcüğün kavram yönü: kavramlar Anlatım yolu Kavram alanı sorunu, çağrışım alanı sorunu
5 Anlam ve anlamın türleri Anlam nedir Sözcüğün anlam çerçevesi Kapsam, ilgi, bileşik öğeler Anlam üzerindeki görüşler, varsayımlar Anlam anlayışımız Temel anlam, yan anlam Anlam ilişkileri: Çokanlamlılık. Eşanlamlılık. Eşadlılık. Zıt anlamlılık. Eşdeğerlilik
6 Söz sanatı sayılan anlam olayları: Aktarmalar Deyim aktarması Ad aktarması Benzetme Tasarımlar
7 Çağırışım Duygu değeri Yerlileştirme Bağlam Bağdaştırma Dizisel, Dizimsel & Türetimsel İlişkiler
8 Vize
9 Anlam değişmeleri: Anlam daralması. Başka anlama geçiş, diğer değişmeler Anlam değişmelerinin nedenleri ve süresi Anlam genişlemesi Anlam değişmeleri ve Eşdeğerlik İlişkisi
10 Kavramlaştırma (Anlamlama) Kavramlar dünyası Söz sanatı sayılan anlam olayları: Aktarmalar Deyim aktarması Ad aktarması Türkiye Türkçesinin Kavram Zenginliği ve Eşanlamlılar
11 Türkçenin anlambilimi açısından özellikleri Türkçede Sözcük, Kavram, Anlam Türkçenin anlam yönü ile ilgili bazı dilbilgisel özellikleri Türkçede kavramlar (Somut ve soyut kavramlar) Türkçede anlatım yolları
12 Anlam belirsizliği Bağlam ve Çıkarım Söz-Eylem Kuramı Tümce Anlambilimi
13 Sözcük nedir Terim nedir Sözcükbilimi ve terimbilimi ilişkisi Sözcük ve terim oluşturma yöntemleri
14 Genel Tekrar Finale Hazırlık
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aksan, Doğan (1971) Anlambilimi ve Türk Anlambilimi Ana Çizgileriyle. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları: 217
2. Aksan, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. 3. Cilt. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları: 439/3.
3. Aksan, Doğan (2006) Türkçenin Sözvarlığı Türk Dilinin Sözcükbilimiyle İlgili Gözlemler, Saptamalar. 4. Baskı. Ankara: Engin Yayınevi.
4. Aksan, Doğan (2009) Anlambilim Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. 5. Baskı. Ankara: Engin Yayınevi.
5. Cruse, Alan David (2000) Meaning in Language An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
6. Kılıç, Veysel (2009) Anlambilime Giriş Temel Kavramlar. 1. Basım. İstanbul & Ankara: Papatya Yayıncılık Eğitim.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Örnekler üzerine tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize
2. Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Arasınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri "0" (sıfır) olarak değerlendirilir ve/ya fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.karaman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1122
ÖK.2212
ÖK.3111
ÖK.4223
ÖK.5112
ÖK.6221
ÖK.7212