DERS ADI

: DİL EDİNİMİ VE KAVRAM GELİŞİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 4208 DİL EDİNİMİ VE KAVRAM GELİŞİMİ SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT BURCU İLKAY KARAMAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı çocuğun dil edinim takvimi içerisinde hangi süreçlerden geçmesi gerektiği hakkında bilgi vermek ve çocuğun doğuşundan itibaren dil ve konuşma gelişiminde karşılaşılabilecek sorunlara değinmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrencinin Konuşma dilinin evrim sürecinde iletişim-dil-konuşma bağıntısını kurabilmesi,
2   Dil edinim kuramlarını sıralayabilmesi,
3   Dil edinim takvimini öğrenmesi,
4   Çocuğun sesbilgisel, sözdizimsel, biçimbilgisel, anlambilgisel ve edimbilgisel gelişimini izleyebilmesi,
5   Çocuklarda okur-yazarlık gelişimini gözlemleyebilmesi,
6   Dil ve konuşma gelişiminde karşılaşılabilecek sorunları saptayabilmesi,
7   İletişim, dil ve konuşma bozukluklarını sınıflandırabilmesi
8   beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Konuşma Dilinin Evrim Sürecinde İletişim-Dil-Konuşma Bağıntısı Dil ve Toplum Konuşma ve Dil Konuşma Üretimi ve Algılama Konuşma Dili ve Beyin Evrimi Konuşma Dili ve Çocukta Beyin Gelişimi
2 Dilin Bileşenleri Dilin İçeriği (Anlambilgisi) Dilin Biçimi Dilin Kullanımı Dil Edinmenin Önemi
3 Çocukta Dil Edinim Kuramları Davranışçı Yaklaşım Psikodilbilimsel Yaklaşım Etkileşimci Yaklaşımlar
4 Sosyal Etkileşim Yaklaşımı Sosyodilbilimsel Yaklaşım Dil Edinim Kuramlarının Zayıf ve Güçlü Yönleri
5 Sesbilgisel Gelişim Çocuklarda Sesbilgisel Edinim Sesbilgisel Gelişim Evreleri Sesbilgisel Gelişimin Değerlendirmesi
6 Sözdizimsel ve Biçimbilgisel Gelişim Biçimbilgisi Sözdizimi Türkçenin Yapısı Çocuklarda Sözdizimi ve Biçimbilgisi Edinimi Sözdizimi ve Biçimbilgisi Gelişiminin Değerlendirilmesi Sözdizimsel ve Biçimbilgisel Gelişim Evreleri Biçimbirimlerin Edinim Sırasını Belirleyen Etmenler
7 Çocukta Anlambilgisi Gelişimi Gönderge Anlamı ve Kavram İlişkisi Kavram Edinimi ve Gelişimi Çocukta Sözcük Edinimi Erken Çocukluk Dönemi Anlam Gelişimi
8 Vize
9 Okul Öncesi Dönemi Anlam Gelişimi Okul Dönemi Anlam Gelişimi Türkçede Anlambilgisi Edinimi Hakkında Ne Biliyoruz
10 Edimbilgisi/Kullanımbilgisi Gelişimi Evren Bilinci Geliştirme Dilin İşlevleri Etkileşme Katılım Duyarlığı Geliştirme Türkçede Edimbilgisi/Kullanımbilgisi Edinimi Hakkında Ne Biliyoruz
11 Çocuklarda Okur-yazarlık Gelişimi Okuma-yazma ile İlgili Kavramlar Okuma-yazma için Önemli Olan Ön Beceriler Okuma Süreçleri Okuma Gelişiminin Evreleri Yazma Okuma ve Yazmayı Nasıl Öğretmeli
12 Dil ve Konuşma Gelişiminde Sorunlara Yol Açan Nedenler Dil ve Konuşma Gelişiminde Sorunlara Yolaçan Nedenler Sorunların, Engellerin Dil ve Konuşma Gelişim Üzerinde Yarattığı Etkiler
13 İletişim, Dil ve Konuşma Bozuklukları İletişim, Dil ve Konuşma Bozukluklarının Sınıflandırılması
14 Genel Tekrar Finale Hazırlık
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aksan, Doğan (2006) Dil, Şu Büyülü Düzen. 2. Basım. Ankara: Bilgi Yayınevi.
2. Başkan, Özcan (2003) Bildirişim İnsan Dili ve Ötesi. İstanbul: Multilingual.
3. Crystal, David (1987) The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge: Cambridge University Press.
4. Topbaş, Seyhun (2010) Dil ve Kavram Gelişimi. 4. Baskı. Ankara: Kök Yayıncılık.
5. Vygotsky, L. S. (1998) Düşünce ve Dil. 2. Baskı. İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize
2. Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-7: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Arasınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilir ve/ya fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.karaman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 105

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.12141
ÖK.22151
ÖK.31252
ÖK.42241
ÖK.51131
ÖK.61242
ÖK.72251
ÖK.82242