DERS ADI

: İZMİR KENTİNİN MODERNLEŞME SÜRECİ VE MODERN MİMARLIĞIN ÜRETİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3529 İZMİR KENTİNİN MODERNLEŞME SÜRECİ VE MODERN MİMARLIĞIN ÜRETİMİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT ÖZLEM ARITAN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Modernleşme süreci bağlamında İzmir kentinin geçirdiği dönüşümlere ve bu dönüşümlerde etkili olan aktörlere odaklanmayı hedefleyen ders, mimarlık ve kent tarihi ile mimari argümanlar ve kentsel vizyonlar arasındaki dolayımsız ilişkiye dikkat çekmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi çevre olgusunu ve farklı tarih yaklaşımlarını hatırlamak
2   entin tarihsel sürekliliğini mimarlığın aktörleri ve onların tasarımları üzerinden açıklamak
3   Güncel İzmir mimarlığına etki eden toplumsal, ekonomik, politik, kültürel etkenleri betimleyebilmek
4   Kentsel tasarım ile mimarlık arasındaki diyalektik ilişkiyi ayırt edebilmek
5   Felsefi, ekonomik, sosyal ve tarihsel paradigmaları kent planlama ve mimarlık alanları ile ilişkilendirebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amaç, yöntem ve referans kaynaklarına ilişkin açıklayıcı bilgilerin verilmesi
2 İzmir Kentinin Tarihsel Gelişimi I: Pre-Modern Kentin Oluşumu
3 Kentsel Gelişmeyi Etkileyen Dışsal Faktörler I
4 Kentsel Gelişmeyi Etkileyen Dışsal Faktörler II
5 Kentsel Gelişmeyi Etkileyen İçsel Faktörler
6 Modernleşme Sürecinin ve Kapitalizmin Erken Dönemlerinde Kentsel Planlama ve Mimarlık Pratiği I: İstanbul, Selanik ve Beyrut.
7 Modernleşme Sürecinin ve Kapitalizmin Erken Dönemlerinde Kentsel Planlama ve Mimarlık Pratiği II: İzmir.
8 Ara Sınav
9 Geç-Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Dönemi'nde İzmir'de Faaliyet Gösteren Mimarlar
10 İzmir Yangını: Toplumsal ve Kentsel Bir Trajedi
11 Travmayı Aşmak: Erken Cumhuriyet Dönemi-II. Dünya Savaşı arasında İzmir'deki Kentsel Planlama ve Mimarlık Pratiği
12 Modern Mimarlık'ın Akdeniz ile İmtihanı: 1950'lerden Günümüze Kentsel Planlama ve Mimarlık Pratiği
13 Öğrenci Sunumu
14 Öğrenci Sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Anon, (1954). Beyaz Kitap, İzmir Belediyesi Neşriyatı.
Arel, A. (2002). Bir Şehr-i Ruşenabad, Kar-ı Anka Bir Bender: Tanzimat Öncesi İzmir Sanatında Yeni Yönelimler, İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları.
Aslanoğlu, İ. (2001). Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
Atay, Ç. (1978). Tarih içinde İzmir, Tifset Basim ve Yayın Sanayi.
Atay, Ç. (1998). Osmanlı'dan Cumhuriyet'e İzmir Planları, Yaşar Eğitim ve Kültür Vakfı.
Alim Baran, T. (2003). Bir Kentin Yeniden Yapılanması: İzmir 1923-1938, Arma Yayınları.
Ballice, G. (2006). İzmir de 20.yy. Konut Mimarisindeki Değişim ve Dönüşümlerin Genelde ve İzmir Kordon Alanı Örneğinde Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), D.E.Ü. Mimarlık Fakültesi.
Beygu, Ş. (Yay. Haz.) (1992). Üç İzmir, YKY.
Beyru, R. (2000). 19. Yüzyılda İzmir de Yaşam, Literatür Yayıncılık.
Beyru, R. (2011). 19.Yüzyılda İzmir Kenti, Literatür Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumları ile ortaklaşa gerçekleştirilen metin okumaları ve film sunumları sonunda yapılacak bir dizi tartışma ile derse etkin bir biçimde katkı koymalarının sağlanması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DK DerseKatılım
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.25 + ODV * 0.20 + DK * 0.05 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu AS * 0.25 + ODV * 0.20 +DK * 0.05 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ARA SINAV % 25 (ÖÇ1, ÖÇ4, ÖÇ5)
SUNUM % 20 (ÖÇ2, ÖÇ3)
FİNAL % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
DERSE KATILIM % 5 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslere devamlılık şarttır.
2. Derse katılmamış olmak ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
4. Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.guner@deu.edu.tr 0090 232 301 84 96

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Uygulama (Öğrenci Sunumları) 2 2 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 2 22
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55