DERS ADI

: ÇAĞDAŞ MİMARLIK SÖYLEMLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3534 ÇAĞDAŞ MİMARLIK SÖYLEMLERİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT GÖKÇEÇİÇEK SAVAŞIR

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Çağdaş mimarlığın günümüz söylem ve uygulamalarını şekillendiren 20. Yüzyılın temel olgu ve akımlarını, dönemin öne çıkan mimarları, kanonik fikirleri, çalışmaları, pozisyonel duruşları ve tasarım yaklaşımlarına odaklanarak anlamaya çalışmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   20. Yüzyıl mimarlığının önemli olgu, kavram ve akımlarını tanımlayabilme.
2   20. Yüzyıl mimarlığında öne çıkan akımlar, mimarlar, fikirleri ve üretimlerini ayırt edebilme.
3   20. Yüzyılın ekonomik, sanatsal, sosyal, kültürel ve tarihsel olgularını mimarlıkla ilişkilendirebilme.
4   20. Yüzyıl mimarlık tarihinde öne çıkan farklı akımlar, mimarlar ve üretimleri üzerinden edinilen bilgiyi, güncel mimarlık tartışmalarına yansıtarak görsel, yazılı ve sözlü olarak irdeleyebilme.
5   Çağdaş mimarlık söylemi ve uygulamalarını eleştirel gözle değerlendirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin kapsam, içerik ve yöntemi üzerine genel bilgilendirme
2 Modern, Modernizm , Modernite, Avangard ve Çağdaş Mimarlık
3 1910lar _ Modern Mimarlık ve Tarihi Avangardlar I
4 1920ler _ Modern Mimarlık ve Tarihi Avangardlar II
5 1930lar _ I. ve II. Dünya Savaşı arası Modern Mimarlık
6 1940lar _ II. Dünya Savaşı sonrası Modern Mimarlık
7 1950ler _ Neo-Realizm ve Popülist Söylem
8 Ara Sınav
9 1960lar _ Modern Kentleşme ve Modernizm Sonrası Kentsel Kuramlar
10 1970ler _ Neo-Rationalist Söylem / Fenomenoloji ve Yer
11 1980ler _ Postmodernizm / Neo-Modernizm (Revivalizm)
12 1990lar _High-Tech Mimarlık / Dekonstrüksiyon
13 2000ler _ Ultra modernizm
14 21. Yüzyılda yeni yaklaşımlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Yok
Yardımcı kaynaklar:
1. Batur, Enis (ed.) 1997. Modernizmin Serüveni. Bir Temel Metinler Seçkisi 1840-1990. İstanbul: YKY.
2. Colquhoun, Alan. 1962. Mimarlıkta Modern Hareket. Mimari Eleştiri Yazıları. Ali Cengizkan (çev.) Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, 21-25. (Türkçe basım 1990.)
3. Harvey, David. 1999. Postmodernliğin Durumu. Sungur Savran (çev.). İstanbul: Metis Yayınları. [ilk basım 1990].
4. Heynen, Hilde. 2011. Mimarlık ve Modernlik - Bir Eleştiri. Nalan Bahçekapılı (çev.). İstanbul: Versus Kitap Yayınları. [orijinali (1999). Architecture and Modernity - A Critique. Cambridge, London: MIT Press.].

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu seminer dersi, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımlarının yanı sıra, öğrenci ödev ve sunumlarının tartışılacağı genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Öğretim üyesi öğrencileri sunum yapacakları konuyla ilgili bilgi ve kaynaklarla yönlendirir. Dersler yüksek performanslı sunumlar ve tartışmalar şeklinde yapılacaktır. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir. Derste yapılacak grup sunumlarının ardından konu öğretim üyesi tarafından genel tartışmaya açılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DK DerseKatılım
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.20 + DK * 0.10 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu AS * 0.20 + ODV * 0.20 + DK * 0.10 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav (%20): Dönem boyunca bir ara sınav yapılacaktır.
Ödevler ve Öğrenci Sunumları (%20): Ödevler, derste yapılan sunumlar ve tartışmalar ışığında, bireysel olarak yapılacaktır. Final sınavında başarılı olabilmek için ödevlerin zamanında ve düzenli olarak teslim edilmesi, öğretim üyesinin eleştirileri ışığında tamamlanarak yeniden ele alınması önerilir. Öğretim üyesi, dönem başında sunumlar için öğrenci grupları oluşturabilir. Grup sunumları bir işbirliği çabası gerektirir. Her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek grubun sorumluluğundadır.
Final Sınavı (%50): Dönem boyunca derste işlenen konuları kapsar.
Derse Katılım (%10): Öğrenci katılımı, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav : % 20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Ödev / Sunum : % 20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı : % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Derse Katılım : %10 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. MİM 2523 Sanat Tarihi ve MİM 3811 Modern Mimarlık Tarihi derslerini almış olmak tavsiye edilir.
2. Derse katılmamış olmak ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
4. Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gokcecicek.savasir@deu.edu.tr 0090 232 301 84 50

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Bireysel Ödev Hazırlama 12 1 12
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 86

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555