DERS ADI

: TAŞIYICI SİSTEM VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK AÇISINDAN KUBBELER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3623 TAŞIYICI SİSTEM VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK AÇISINDAN KUBBELER SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT MÜJDE ALTIN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilere, bir yapım yöntemi, taşıyıcı örtü, biçim ögesi ve mekan belirleyici olarak kubbe tasarımıyla ilgili bilgiler vererek hem strüktürel açıdan, hem de sürdürülebilirlik açısından kubbenin mimaride kullanımını örneklerle anlatmak ve kubbe örneklerini araştırıp inceleyerek sınıfta sunmalarını ve tartışmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kubbe tanımını tarif edebilmek
2   Kubbeleri geometrik şekillerine, yük taşıma özelliklerine, malzemelerine göre sınıflandırmasını listelemek
3   Kubbelerin strüktürel özelliklerini ifade etmek
4   Günümüzde inşa edilen kubbelerin ekolojik ve sürdürülebilirlik özelliklerini tanımak
5   Kubbe çeşitlerini örneklemek
6   Kubbe tasarımı uygulamak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Amacı ve Kapsamı, Kubbe tanımı ve kubbelerin genel özellikleri
2 Kubbelerin Tarihsel Gelişimi, Kubbelerin geometrik şekillerine göre, yük taşıma özelliklerine göre, malzemelerine göre sınıflandırılması
3 Geometrik şekillerine göre kubbeler, yük taşıma özelliklerine göre kubbeler (Yığma, kaburgalı, monolitik, çubuk ağı, tensegrity kubbeleri)
4 Malzemelerine göre kubbeler(Kargir, ahşap, betonarme, metal kubbeler), kubbeden çokgen plana geçiş elemanları
5 Kubbelerin yük taşıma özellikleri
6 Ekolojik kubbeler
7 Kubbe örneklerinin detaylı irdelenmesi-malzeme kullanımı açısından
8 Kubbe örneklerinin irdelenmesi- taşıyıcı sistem açısından
9 Kubbe örneklerinin irdelenmesi-sürdürülebilirlik açısından
10 ARA SINAV
11 Öğrenci gruplarının araştırma sunumları (asetat veya slaytlarla)
12 Öğrenci gruplarının araştırma sunumları (asetat veya slaytlarla)
13 Kubbe tasarımı çalışması
14 Ödev (Kubbe tasarımı) teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
- Altın, M. (2010) Pantheon dan Günümüze Kubbelerin Gelişimi, Yalın Yayıncılık, İstanbul.
Yardımcı kaynaklar:
- Türkçü, H.Ç. (2003) Çağdaş Taşıyıcı Sistemler. İstanbul: Birsen Yayınevi.
- Roth, L. M. (2000) Mimarlığın Öyküsü: Öğeleri, Tarihi ve Anlamı. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derste öğrencilere öncelikle konular anlatılacak, daha sonra 11. ve 12. haftalarda öğrencilerin gruplar halinde hazırlayacakları bir binayı sınıfa sunarak derse aktif katılımları sağlanacaktır. 13. haftada ise bir kubbe tasarımı çalışması gerçekleştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev
3 SN Sunum
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.15 + SN * 0.15 +YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu AS * 0.20 +ODV * 0.15 + SN * 0.15 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
Ödev (Kubbe Tasarımı) % 15 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ6)
Sunum % 15 (ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

9 hafta öğretim üyesi ders anlatacak, 11 ve 12. haftalarda öğrenciler gruplar halinde hazırlamış oldukları kubbelerle ilgili araştırma konusunu sunacaklardır. 13. hafta ise öğrenciler, edindikleri bilgiler doğrultusunda bir kubbe tasarımı çalışmasını çizimlerle veya maket ile gerçekleştirecekler ve 14. hafta teslim edeceklerdir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mujde.altin@deu.edu.tr, 0090 232 301 84 48

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Örnek olay çalışması 3 2 6
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 2 9 18
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
Diğer Kısa Sınav 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 71

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.555
ÖK.6555