DERS ADI

: MİMARLIK KURAMI VE ELEŞTİRİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4511 MİMARLIK KURAMI VE ELEŞTİRİSİ ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT GÖKÇEÇİÇEK SAVAŞIR

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Mimarlığa eleştirel ve söylemsel altyapı sağlayan farklı çağdaş mimarlık, felsefe ve kültür kuramları hakkında farkındalık yaratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimarlık kuram ve eleştirisine ait temel bilgileri tanımlayabilme.
2   Felsefi, ekonomik, sosyal, kültürel ve tarihsel paradigmaları mimarlık alanı ile ilişkilendirebilme.
3   Mimarlık ve onu besleyen disiplinlere ait eleştirel düşünce yaklaşımlarını örneklerle açıklayabilme.
4   Farklı kuram ve eleştirileri karşılaştırabilme.
5   Mimarlık disiplininin temel kuram ve eleştirilerini yazılı ve sözel olarak yorumlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amaç, yöntem ve referans kaynaklarına ilişkin açıklayıcı bilgilerin verilmesi
2 İlişkilerin ve Terminolojilerin Haritalanması (Epistemoloji / Tarih / Teori / Eleştiri / Söylem)
3 Eleştirel Yaklaşımlar I
4 Eleştirel Yaklaşımlar II
5 Modern Öncesi Dönemde Mimarlık Kuramı I
6 Modern Öncesi Dönemde Mimarlık Kuramı II
7 Ara Sınav
8 Erken Modern Dönemde Mimarlık Kuramı III
9 Modern Dönemde Mimarlık Kuramı
10 Geç-Modern Dönemde Mimarlık Kuramı
11 Öğrenci Sunumları
12 Öğrenci Sunumları
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Anon, (2007). 1. Türkiye Mimarlık Eleştirisi Örnekleri Seçkisi, İstanbul: Mimarlar Odası İstanbul Büyükşehir Şubesi Yayınları.
Batur, E., (1999). Modernizmin Serüveni, İstanbul: Y.K.Y.
Benevelo, L. (1981). Modern Mimarlığın Tarihi, Cilt 1: Sanayi Devrimi, İstanbul: Çevre Yayınları.
Berman, M., (2004). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor; Modernite Deneyimi, İstanbul: İletişim Yayınları.
Colquhoun, A. (1990). Mimari Eleştiri Yazıları, Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
Conrads, U. (1991). 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
Foucault, M., (2011). Bilginin Arkeolojisi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Su, H. (Der.) (2004). Teori ve Eleştiri, Ankara: Hece Yayınları
Şentürer, A., Ural, Ş., et.al (2004). Mimarlık ve Felsefe, İstanbul: YEM Yayınları.
Tanyeli, U., (2011). Rüya, İnşa, İtiraz (Mimari Eleştiri Metinleri), İstanbul: Boyut Yayıncılık.
Ünügür, S. M. (2001). ''Mimari Eleştiri Üzerine'', Mimar.ist, 02 /2001, s. 55-59.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu seminer dersi, öğretim üyeleri tarafından yapılan teorik ders anlatımlarının yanı sıra, öğrencilerin hazırlayacakları araştırma ve ödevleri üzerinden gerçekleştirilecek ortak tartışmalar üzerinden yürütülecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DK DerseKatılım
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.25 + ODV * 0.20 + DK * 0.05 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu AS * 0.25 + ODV * 0.20 +DK * 0.05 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav % 20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
Ödev / Öğrenci Sunumları % 20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3,ÖÇ5)
Final Sınavı %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Derse Katılım %10 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1-''MİM 3381 Modern Mimarlık Tarihi'' ve ''MİM 2812 Antik Çağdan Sanayi Devrimine Mimarlık'' derslerini almış olmak tavsiye edilir.
2-Derse katılmamış olmak ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3-Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
4-Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.guner@deu.edu.tr - 0090 232 3018496
gokcecicek.savasir@deu.edu.tr - 0090 232 3018450

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Uygulama (Öğrenci Sunumları) 4 2 8
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 9 2 18
Vize sınavına hazırlık 1 6 6
Final sınavına hazırlık 1 8 8
Bireysel Ödev hazırlama 5 1 5
Sunum hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55