DERS ADI

: MİMARİ PSİKOLOJİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3530 MİMARİ PSİKOLOJİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT HİKMET GÖKMEN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu derste fiziksel çevre ile onu yaratan ve kullanan birey arasındaki ilişkiler ele alınmakta; çevre-davranış etkileşimi ve insan-mekân ilişkisinin kavranmasına çalışılmaktadır. Ders, çevre-davranış etkileşiminin mekân oluşumuna ve mekânın insan üzerindeki etkilerini örnekler üzerinden kavratmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimari psikolojideki çalışma alanlarını listeleyebilecek
2   İnsan-çevre çalışmalarında yapılmış temel araştırma ve uygulamaları betimleyebilecek
3   İnsan ve yapılı çevre arasındaki ilişkinin bilgisini tanımlayabilecek
4   İnsan-mekân ilişkileri açısından ortaya çıkan farklı mekânsal sorunlara çözümler üretebilecek
5   İnsan-çevre çalışmalarını örneklerle analiz edebilecek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, dersin tanıtılması, Mimari psikolojinin bakış açısı ve tarihsel gelişimi
2 İnsan-toplum bilimlerinde kuramsal gelişmeler İnsan-çevre disiplinine ait araştırma yöntemleri
3 İnsan-çevre disiplinine ilişkin kuramlar İnsan-çevre disiplinine ait araştırma yöntemleri
4 İnsan-çevre disiplinine ait araştırma yöntemleri
5 Temel kavramların tanıtılması: Mahremiyet, Kişisel Mekan
6 Temel kavramlara devam: Alansal davranış ve yoğunluk
7 Kentsel yaşam ve kentsel yaşam çevresinin özellikleri
8 Ara Sınav
9 Yapısal çevre- konut, sosyal kurumlar, okullar, vb.-de insan-çevre ilişkilerinin irdelenmesi konusunda öğrencilerin hazırladıkları ödevlerin sunumu
10 Sunum
11 Sunum
12 Sunum
13 Sunum
14 Sunum + Ödev Teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Yardımcı kaynaklar:
GÖREGENLİ, M. (2010): Çevre Psikolojisi: İnsan-Mekân İlişkileri, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
LEE, T. (1976): Psychology and the Environment, Metheun, London.
STOKOLS, D. and I. ALTMAN (1991): Handbook of Environmental Psychology, Vol:1 -2, Krieger, Pub. Co.
TUAN, Y. F. (1977): Space and Place: The Perspective of Experience, Edward Arnold.
EDRA-Environmental Design Research Association- Konferans Kitapları,1969-
IAPS- Konferans Kitapları, 1969-
Çeşitli periyodikler:
Journal of Environmental Psychology; Environment and Behavior, Built Environment, Journal of Architectural and Planning Research
Referanslar:
Diğer ders materyalleri:
Konuyla ilgili makaleler okuma listesi olarak öğrencilere verilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

İlk haftalar ders yürütücüsü tarafından bilgi aktarımı yapılacaktır. Daha sonra 3-4 kişilik öğrenci gruplarının hazırladığı dönem ödevleri sınıfta sunulacak ve tartışılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Araştırma Ödevi
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.40 + OD * 0.60
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 +YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 +BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama, Açıklama, Listeleme Ara Sınav ile,
Analiz Edebilme Ödev ile ölçülmektedir.
Tanımlama, Açıklama, Listeleme ve Analiz Edebilme Final Sınavı ile ölçülmektedir.

Ara Sınav %20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
Ödev /Sunum %30 (ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

3-4 kişilik öğrenci gruplarının hazırladığı dönem ödevleri sınıfta sunulacak ve tartışılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hikmet.gokmen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra belirtilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 1 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55