DERS ADI

: ARKEOLOJİK MİRAS VE KORUMA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3733 ARKEOLOJİK MİRAS VE KORUMA SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT MİNE TANAÇ ZEREN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Dersin ana amacı öğrencilere, tarihi çevre bileşenlerini, arkeolojik miras olgusunu tanıtmak, arkeolojik mirasın korunma yöntemlerini ve sorunlarını aktarmaktır. Ders kapsamında Arkeolojik mirasın; belgeleme yöntemleri ve restorasyon yöntemleri de tariflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Koruma kavramı ve ilkelerini tanıma
2   Tarihsel kültür katmanlarından oluşan arkeolojik miras varlığını okuyabilme becerisini kazandırma
3   Kentin tarihsel katmanlarının sürdürülebilirliğine ilişkin koruma geliştirme stratejilerini tanıma
4   Arkeolojik mirasın gelecek kuşaklara aktarım yöntemlerini tanıma
5   Antik dönem mimarisini okuyabilme becerisini kazanma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş Dersin içeriğinin tanıtılması Araştırma konularının aktarılması
2 Tarihi çevre kavramı ve bileşenlerinin tanıtılması.
3 Sit kavramı ve çeşitlerinin tanıtılması. Kentsel Sit, Doğal Sit, Arkeolojik Sit, Karma Sit
4 Arkeolojik Miras Kavramı ve koruma koşullarının aktarılması
5 Türkiye'de Arkeolojik Alanlar Bireysel araştırma ödevi için çalışma yapılması
6 Arkeolojik alanlarda belgeleme yöntemleri Bireysel araştırma ödevi için çalışma yapılması
7 Arkeolojik restorasyon yöntemleri
8 1.Ara Sınav
9 Arkeolojik restorasyon yöntemleri Bireysel araştırma ödevi için çalışma yapılması
10 Kentsel Arkeoloji kavramı ve örnekler üzerinden irdelenmesi Bireysel araştırma ödevi için çalışma yapılması
11 Öğrenci sunumları
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 2.Ara Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ahunbay,Z.(1999). Tarihi Çevrede Koruma ve Restorasyon, İstanbul, Yem Yayın.
Vita-Finzi, C. (1978). Archaeological sites in their setting. London: Thames and Hudson Ltd
UNESCO (1968). The conservation of cultural property. Paris: UNESCO.
Tuna, N. (1999). The urban archaeology in Turkey. Report on the Situation of Urban Archaeology in Europe. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 217-228.
Madran, E. ve Özgönül, N. (Ed.). (1999). International documents regarding the preservation of cultural and natural heritage. Ankara: METU Faculty Architecture Press.
Tankut, G. (1992). Kentsel arkeolojik alanlarda arkeolojik değerlerin kent hayatına katılımı, korumanın fiziksel planlama boyutu. Arkeolojik Sit Alanlarının Korunması ve Değerlendirilmesi I. Ulusal Sempozyumu, Antalya: Ekim 1991. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı, 19-24.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders anlatımı ve bireysel araştırma ve çalışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS1 1.Arasınav
2 AS2 2.Arasınav
3 SN Sunum
4 YYI Yarıyıliçi Notu AS1 * 0.40 + AS2 * 0.40 + SN * 0.20
5 YYS Yarıyılsonu Notu
6 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
7 BUT Bütünleme Notu
8 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ARA SINAV (1-2) % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4,ÖÇ5)
ARAŞTIRMA ÖDEVİ (sunumu) % 10 (ÖÇ5)
FİNAL % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3,ÖÇ4,ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

10 hafta öğretim üyesi ders anlatacaktır.
Öğrenciler, Tarihi sürekliliğin çözümlenerek korunduğu örnekler üzerine çalışma yapacak ve bu çalışmalar 11-12-13. Haftalarda sunum halinde aktarılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mine.tanac@deu.edu.tr 0090 232 301 84 97

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra belirlenecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Öğrenci sunumları 3 2 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 9 1 9
Vize Sınavına Hazırlık 2 10 20
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 7 7
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 2 2 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555