DERS ADI

: STRESLE BAŞETME

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 3025 STRESLE BAŞETME SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencinin mesleki ve kişisel gelişiminde stresli durumlarla baş edebilecek bilgi, beceri ve sağlıklı/hasta bireyin stresli durumlara verdiği tepkilere yardım etme becerisini kazanmasını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Stres ve baş etme kavramlarını tanımlama
2   Stresörlere tepkisini belirleyen inanç ve düşünce kalıplarını tanıma
3   Etkin olan ve olmayan stresle baş etme yöntemlerini ayırt etme
4   Stresli durumlarda problem çözme basamaklarını uygulama
5   Fonksiyonel Sağlık örüntülerine göre stresle baş etme alanına yönelik veri toplama
6   Stresli durumlara yönelik etkili başa çıkma yöntemlerini uygulama
7   Bireyin baş etme alanındaki sorunlarına hemşirelik sürecini uygulama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Stres Kavramı Strese verilen Tepkiler Stres Sonucu Yaşanan Problemler
2 Başetme -Baş Etmenin Anlamı -Baş Etmeyi Etkileyen Faktörler -Kültürel Baş Etme Yöntemleri
3 FSÖ ye Göre Baş Etmeyle İlgili Veri Toplanması
4 Yaş Dönemleri ve Baş Etme Yolları
5 Duygu ve Bedene Yönelik Baş Etme Yöntemleri -Bedenle İlgili Teknikler -Bilişsel Baş Etmeler
6 Duygu ve Bedene Yönelik Baş Etme Yöntemleri -Uygulama
7 Soruna Yönelik Baş Etme Yöntemleri -Problem çözme yöntemi
8 Zaman yönetimi
9 Film tartışması
10 Davranışa Yönelik Baş Etme Yöntemleri -Öfkeyle Baş Etme
11 Yaşam Olaylarıyla Baş Etme -Hastalıklarda Baş Etme -Kriz Yönetimi
12 Stresle baş etmede tamamlayıcı yöntemler
13 Kendini Güçlendirme
14 Farkındalık

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Baltaş, A., Baltaş, Z. Stres ve başa çıkma yolları. Remzi Kitabevi, 2000, İstanbul.
Onbaşıoğlu, M. Stresle Baş etmede zihinsel yöntemler. Türk Psikoloji Bülteni. 2004; 34-35: 103-127.
Özer, K. Ben Değeri Tiryakiliği Duygusal Gerilimle Baş Edebilme. Sistem Yayıncılık. 2000
Şahin, N.H., Stresle başa çıkma olumlu bir yaklaşım. Türk Psikologlar Derneği Yayınları 1994, Ankara.
Yardımcı kaynaklar:
Psikiyatri Hemşireliği Dergisi
www.psikiyatridizini.org
www.phdernegi.org
http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr
Atatürk Üniversitesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi
http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/HYD
İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi
http://www.istanbul.edu.tr/yuksekokullar/floren/yayinlar.htm

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartisma, soru-cevap, kavram haritası, film izleme, rol play oynama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Final
3 FSB Final Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.4 +FN * 0.6
4 BUT Bütünleme
5 BSB Bütünleme Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.4 +BUT * 0.6

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ogrencinin odev/sunumlarinda; durumlari tanimlamasi, analiz etmesi, planlamasi, karar vermesi, girisimleri yurutmesi, degerlendirmesi, isbirligi, bilgiye ulasmasi, degisim yaratmasi degerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

412 47 79

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Vize sınavına hazırlık 1 20 20
Final sınavına hazırlık 1 20 20
Ödev hazırlama 1 14 14
Sunum hazırlama 1 14 14
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.15555
ÖK.2555555
ÖK.355555
ÖK.455555
ÖK.5555555
ÖK.6555555
ÖK.755555