DERS ADI

: SAĞLIK VE HASTALIKTA HEMŞİRELİK III

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 3031 SAĞLIK VE HASTALIKTA HEMŞİRELİK III ZORUNLU 8 12 2 26

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT MURAT BEKTAŞ

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Kompleks sağlık bozukluğu olan birey, aile ve toplumun bakımını yönetebilmek için gerekli bilgi, beceri ve yetkinliği kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kompleks sağlık sorunu olan birey, aile ve toplumun ( yetişkin dahili ve cerrahi sorunu olan ) bakımını yürütebilecek bilgiye sahip olma,
2   ğrendiği temel hemşirelik bilgisini kompleks sağlık sorunlarının çözümünde kullanma,
3   Öğrendiği mesleksel becerisini (iletişim, psikomotor) kompleks
4   Kompleks sağlık sorunları olan birey, aile ve toplumun bakımını bütüncül anlayışla yürütme,
5   Ülkemizde sunulan sağlık hizmetlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirme,
6   Kompleks sağlık sorunları olan birey, aile ve toplumun bakımını yürütürken ekiple işbirliği yapma,
7   Eleştirel düşünme becerisini kullanarak birey, aile ve toplumun gereksinimlerine göre bakımını yönetme,
8   Hemşirelikle ilişkili yasa ve yönetmeliklerde tanımlanan
9   Kompleks sağlık sorunları olan birey, aile ve toplumun bakımını yasal ve etik ilkelere uygun yapma,
10   Kompleks sağlık sorunları olan birey, aile ve toplumun bakımını kanıta dayalı olarak uygulama,
11   Birey, aile ve toplumun bakımını yönetmede teknolojiyi ve bilişim sistemlerini kullanma,
12   Bilgiye ulaşma yollarını etkin kullanma.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

HEF 2034 - Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 MI ın fizyopatolojisi nasıldır Belirti ve bulgular nelerdir Risk faktörleri nelerdir Oksijen tedavisi, Monitörizasyon, Enzimler ile MI arasındaki ilişki nedir Acil servise göğüs ağrısı ile gelen hastaya yaklaşımınız nasıl olmalıdır MI Kullanılan ilaçlar, MI sonrası Hemşirelik Bakımı, Ekokardiyografi, Ejeksiyon ve Fraksiyon
2 KABG, KABG yapılacak hastanın preoperatif hazırlığı, KABG endikasyonları, kontrendikasyonları, KABG Hemşirelik Bakımı, Gögüs tüpü, Kardiyak tamponat ve bakımı, Kan ve Kan ürünlarl, KABG taburculuk eğitimi - Zaman yönetimi ile planlama arasında nasıl bir ilişki vardır Klinikte bakım öncelikleri nasıl belirlenir
3 Beyin kanlanması nasıldır SVO oluşumunda risk faktörleri, SVO fizyopatolojisi, belirti ve bulgular, tipleri, İntrakraniyal ameliyatlarda preoperatif bakım, İntrakraniyal ameliyat sonrası gelişebilecek komplilasyonlar, Ameliyat sonrası kullanılan ilaçlar, Oro-nazofaringeal aspirasyon ve endotrakeal aspirasyon nasıl yapılır
4 Basınç yarası, Risk faktörleri, Değerlendirilmesi ve hemşirelik bakımı, Bilinçsiz/ immobil hasta bakımı, yatağa bağımlı olmanın zararlı etkileri, Kanıta dayalı bakım ve rehberler, Basınç yaralarında kanıta dayalı rehberler, Özel durumu olan bireylerle iletişim, Kalite ve hemşişrelikte kalite göstergeleri, Kibas ve evrelere göre bakım, SVO Hasta ve ailesinin evde Bakımı
5 Kronik Böbrek Yetmezliği, fizyopatolojisi, Belirti ve bulguları, nedenler, laboratuar değerleri, hemşirelik bakımı, Hepatit B-buşal yolları ve korunma yolları, Santral kateter bakımı, CVP ölçümü, Santral Kateterden kan alma
6 Diyaliz ve çeşitleri, AV fistül ve Bakımı, Yaşam kalitesi, KBY olan hastada yaşam kalitesi, KBY hastasında Psikososyal sorunlar, Asit-baz dengesizliği, çeşitleri, KBY ile ilişkisi, İlaç uygulama hataları ve nedenleri, Hizmet içi eğitim, Oragan bağışı, etik, kültürel ve yasal boyutu
7 Meme Ca, İnvaiz Ductal Karsinoma, Meme anatomisi, Meme Ca belirtileri, risk faktörleri, erken tanı yöntemleri, metaztaz, Mastektomi, Meme cerrahisi tipleri, Meme cerrahisi öncesi ve sonrası hemşirelik bakımı, Lenf sistemi,Lenf ödem ve lenfanjit, Meme cerrahisi taburculuk eğitimi, Kansere ilişkin olumsuz algılar, sentinal lenf nodu biyopsisi, servis hemşiresinin rol ve sorumlulukları
8 Kemoterapi tedavisi ve etki mekanizması, yan etkileri ve alınması gereken önlemler, Hazırlama kuralları, Radyoterapi ve ameliyat sonrası kullanım amacı, Yan etkileri ve alınması gereken önlemler, Hormon tedavisi ve mekanizması, Tamoxifen amacı ve yan etkileri, Nötropeni ve önlemler, Ölmek üzere olan bireye ve ailesine yaklaşım,Yas süreci, Ölüm sonrası bakım
9 Acil serviste triyaj ve hastanın değerlendirmesi, ilk müdahale, acil serviste travmalı hastanınn değerlendirilmesi, Poli travmalı hastaya tıbbi ve ve hemşirelik yaklaşımı, Trafik kazaları, Fraktür belirtileri, sınılaması, komplikasyonları ve tedavisi, Batın travmalı hastanın tedavisi ve hemşirelik bakımı, ekip ve ekip çeşitleri, yararları, Türk ceza kanunu kapsamındaki hemşirelik uygulamaları
10 Şok, Sınıflandırılması, nedenleri, evreleri, belirti ve bulguları; Hipovolemik; Şoktaki hastanın tedavi ve hemşirelik bakımı; Fraktür, tedavisi ve hemşirelik bakımı, kemik iyileşme evreleri; İleum rezeksiyonu; TPN; Olumsuz bilgi vermenin ilkeleri
11 Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik III Uygulama
12 Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik III Uygulama
13 Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik III Uygulama
14 Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik III Uygulama

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
- Akdemir N., Birol L.,( 2004). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Kitabı. Vehbi Koç Vakfı Yayınları, İstanbul.

- Karadakovan A., Eti Aslan F. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, 1. Baskı, Adana, Nobel Kitabevi, 2010

- Akbayrak,N., Erkal,S., Ançel G.( 2007). Hemşirelik Bakım Planları .

- Phipps, WJ, Sands, Marek, Medical Surgical Nursing, Mosby, Sixth Edition, USA, 1999.

- Erdil, F., Elbaş, N., Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, 3. Baskı, Ankara, Etki Yayıncılık, 2001.

- Smeltzer, C., S. Bare BG, Hinkle Jl; Cheever KH.Brunner & Suddarth s Text Book of Medical-Surgical Nursing, Twelfth edition, Wolters Kluwer Health, Philadelphia, 2010, 756- 777.

- Ed: Şahinoğlu A., H. Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri. Türkiye Klinikleri 1. Baskı, Ankara.

- Uyer, G. Hemşirelik ve Yönetimi. 3. Baskı, 1997.


- Ed: Uyer, G. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı. 1996, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, No: 15.

- Modern Hastane Yönetimi Dergisi.

- Hemşirelik Forumu Dergisi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslere katılım, sunum, tartısma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS1 1. Ara Sınav
2 AS2 2. Ara Sınav
3 AS_ORT Ara Sınav Ortalaması AS1+AS2/2
4 LAB Laboratuar Notu
5 UYG Uygulama Notu
6 OTR Oturum Notu
7 YYIEN Yarıyıl İçi Etkinlikleri Notu LAB*0.15+UYG*0.65+OTR*0.20
8 YYIN Yarıyıl İçi Notu AS_ORT*0.40+YYIEN*0.60
9 FIN Final Notu
10 FINBN Final Başarı Notu YYIN*0.60+FIN*0.40
11 BUT Bütünleme Notu
12 BUTBN Bütünleme Başarı Notu YYIN*0.60+BUT*0.40

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri: (Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.)
I.AŞAMA: Ara Sınav Ortalamalarının %40 ı alınır
1Ara Sınav + 2. Ara Sınav x 0.40 = (A)
2





II. AŞAMA: Yarıyıl İçi Etkinlikleri Notunun %60 ı alınır
Uygulama : % 65
Labaoratuar : % 15
PDÖ Oturumları : % 20
Yüzdeliklerin Toplamı x 0.60 = (F)

III. AŞAMA: Yarıyıl İçi Notunun Hesaplanması
Yarıyıl içi Notu = A + F

IV.ŞAMA: Yarıyıl Sonu Sınavından muafiyet ve Sınava Girebilme Koşulları
a) Yarıyıl Sonu Sınavından muafiyet için; en az iki (2) ara sınav yapılmış olmalıdır
a) Dersin devam şartını yerine getirmiş olmalıdır.
b) Laboratuar Ve Uygulama Notu; 50 = veya >ise Yarıyıl Sonu Sınavına girer; 50 veya < ise; başarısız olup Yarıyıl Sonu Sınavına giremez. (Dersi tekrarlar)
c) Uygulama Ve Yarıyıl İçi Notu = 80 veya > ise Yarıyıl Sonu Sınavından MUAF olur.

V. AŞAMA: Ders Başarı Notunun Hesaplanması
Final Sonrası Ders başarı notu = (Yarıyıl içi notunun %60) + (Yarıyıl sonu sınavının (Finalin) %40) ; = 70 veya > ise; başarılı; 70 veya < ise başarısız olup,bütünleme sınavına girer (Final sınav notunun en az 50 olması şartı vardır.)

Bütünleme Sonrası Ders başarı notu = (Yarıyıl içi notunun %60) + (Bütünleme %40) ; = 70 veya > ise; başarılı; 70 veya < ise başarısız olup,dersi tekrarlar (Bütünleme sınav notunun en az 50 olması şartı vardır.)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
PDÖ Oturum (Kuramsal) 20 4 80
Haftalık ders saati (Kuramsal) (Sunum) 14 2 28
Laboratuar (sınav dahil) 14 2 28
Laboratuar sınavına hazırlık 1 4 4
Reflection 2 2 4
Bakım planı 2 10 20
Hasta Eğitim Planı 2 2 4
Makale Tarama 2 2 4
Laboratuar hazırlık 10 1 10
Uygulama 14 12 168
İnternette tarama, kütüphane çalışması 15 2 30
Oturuma Hazırlık 15 15 225
Arasınava hazırlık 2 13 26
Final sınavı ve final sınavına hazırlık 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 651

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1555555555555555
ÖK.2555555555555555
ÖK.3555555555555555
ÖK.4555555555555555
ÖK.555555555555
ÖK.65555555555555
ÖK.7555555
ÖK.855555555
ÖK.95555555555
ÖK.105555555
ÖK.11555555555
ÖK.12555555555555