DERS ADI

: SAĞLIK VE HASTALIKTA HEMŞİRELİK IV

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 3052 SAĞLIK VE HASTALIKTA HEMŞİRELİK IV ZORUNLU 7 18 2 30

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT MURAT BEKTAŞ

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Birey, aile, toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığın bozulduğu kompleks durumlarda bireylerin (bebek, çocuk, psikiyatri hastası ) bakımını yönetebilmek için gerekli bilgi, beceri ve yetkinliği kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kompleks sağlık sorunu olan birey, aile ve toplumun (bebek, çocuk, psikiyatri hastası) bakımını yürütebilecek bilgiye sahip olma,
2   Öğrendiği temel hemşirelik bilgisini birey, aile ve toplumun (bebek,çocuk, psikiyatri hastası) kompleks sağlık sorunlarının çözümünde kullanma,
3   Öğrendiği mesleksel becerileri ( iletişim, psikomotor) birey, aile ve toplumun (bebek, çocuk, psikiyatri hastası) kompleks sağlık sorunlarının çözümünde kullanma,
4   Kompleks sağlık sorunu olan birey, aile ve toplumun (bebek, çocuk, psikiyatri hastası) bakımını bütüncül anlayışla yürütme,
5   Farklı yaş grubundaki birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve rehabilitasyonuna yönelik hemşirelik uygulamalarını yönetme
6   Kompleks sağlık sorunu olan birey, aile ve topluma (bebek, çocuk, psikiyatri hastası) verilen sağlık hizmetlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirme,
7   Kompleks sağlık sorunu olan birey, aile ve toplumun (bebek, çocuk, psikiyatri hastası) bakımını yürütürken ekiple işbirliği yapma,
8   Eleştirel düşünme becerisini kullanarak kompleks sağlık sorunu olan birey, aile ve toplumun (bebek, çocuk, psikiyatri hastası) bakımını yönetme
9   Kompleks sağlık sorunu olan birey, aile ve topluma ilişkin (bebek, çocuk, psikiyatri hastası) yasa ve yönetmelikler bilgisine sahip olma
10   Hemşirelikle ilişkili yasa ve yönetmelikler de tanımlanan
11   Kompleks sağlık sorunu olan birey, aile ve toplumun (bebek, çocuk, psikiyatri hastası) bakımını yasal ve etik ilkelere uygun yapma,
12   Kompleks sağlık sorunu olan birey, aile ve toplumun (bebek, çocuk, psikiyatri hastası) bakımını kanıta dayalı olarak uygulama,
13   Kompleks sağlık sorunu olan birey, aile ve toplumun (bebek, çocuk, psikiyatri hastası) bakımını yönetmede teknolojiyi ve bilişim sistemlerini kullanma,
14   Bilgiye ulaşma yollarını etkin kullanma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

HEF 3031 - Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik III

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çocuk istismarı ve ihmali, epidemyolojisi, Hemşirenin rolü; Çocukluk dönemi aşıları ve özellikleri; Hemşirenin liderlik yeteneği, liderlik rolü, liderin özellikleri ve liderlik tipleri; Çocuk Hakları; Sosyal Hizmetler Kurumu
2 Sanrı ve halisinasyon, olan bireye yaklaşım, Şizofreni etyolojisi, belirtileri, başlangcı, epidemyolojisi, Günlük yaşama etkileri; Psikiyatri hastası ile görüşme,psikiytride hastaneye yatırılma kriterleri, psikiyatride yasal konular, Normal ve Nomal dışı davranışlar
3 Kronik ruhsal hastası olan ailelerin yaşadıkları güçlükler, Yalnızlık/ sosyal izolasyonun, Psikiyatri hastalarının damgalanması ve ailesi üzerine etkileri nelerdir, Psikiyatri taburculuk eğitim, Şizofrenide psikososyal tedaviler, Şizofrenide ilaç tedavisi Psikiyatri kliniğindeki ilaç tedavisi
4 Saldırgan hastaya yaklaşım nasıl olmalıdır, Anksiyolitiklerin ve Nervium un etkisi ve yan etkisi Yan etkilere yönelik girişimler nelerdir, Şizofreni hastalarında ilaç uyumsuzluğu ve nedenleri nelerdir - Terapötik ortam nedir Özellikleri Oluşturulmasında ve sürdürülmesinde hemşirenin sorumlulukları İntihar kavramı, riskli gruplar, intihar riski olan bireye/hastaya yaklaşım
5 Hastaneye yatmanın çocuk ve aile üzerine etkileri nelerdir, Çocukla iletişim, Çocuktan öykü alma ve fiziksel tanılama , Malnütrisyon; çeşitleri, epidemiyolojisi, belirti ve bulguları, tanıya yardımcı tetkikler, tedavi ve hemşirelik yaklaşımı, Malnütrisyonda beslenme
6 Supervizör hemşirenin görev, yetki ve sorumlulukları, İshalin kaç çeşidi vardır Tedavisi ve hemşirelik bakımı, Çocuklarda sıvı- elektrolit dengesi, Ca ve KCl uygulama ilkeleri, NG uygulama ilkeleri, Enteral beslenme tanımı, endikasyonları, hemşirelik bakımı, Peptijunior özellikleri, endikasyonları ve uygulama ilkeleri, Malnütrisyonlu ve ishalli çocuğun evde bakımı,
7 Down sendormu, çeşitleri, tipleri, belirtileri, tedavi ve bakımı,
8 Çocuklarda sıvı elektrolit dengesi, farklılıkları, hemşirelik girişimleri
9 Menenjit tanımı ve türleri, Meningokoksik menenjitin etkeni, belirtileri, tanı yönetimi, tedavisi, hemşirelik bakımı, KİBAS bulguları, fizyopatolojisi, evreleri, tedavisi, bakımı Menejit tedavisinde kullanılan ilaçlar, Çocuklarda ağrı tanımı İzolasyonun amacı ve yöntemleri ( solunum izolasyonu)
10 Konvülziyon tipleri, Febril konvülziyon ve konvülziyon geçiren çocuğa yaklaşım, Diazem ampul: etkisi, dozu, yan etkileri, uygulanması, Hatalı uygulamalar (Malpraktis) tanımı, kriterleri, hatalı uygulama karşısında yapılması gerekenler, Hatalı uygulama yasası
11 HEF 3052 Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik IV Uygulama
12 HEF 3052 Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik IV Uygulama
13 HEF 3052 Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik IV Uygulama
14 HEF 3052 Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik IV Uygulama
15 HEF 3052 Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik IV Uygulama
16 HEF 3052 Sağlık ve Hastalıkta Hemşirelik IV Uygulama

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
- Öztek, Z, Kubilay, G. (1995). Toplum Sağlığı ve Hemşireliği, Somgür Yayıncılık.
- Erci, B., Avcı, A. İ., Hacıalioğlu, N., Kılıç, D., Tanrıverdi, G. (2009). Halk Sağlığı Hemşireliği, 1. baskı, Ankara: Göktuğ Basın Yayın.
- Erefe, İ., Bayık, A., Kubilay, G., Bahar, Z., Erdoğan, S., Aksayan, S., Karataş, N.,
Seviğ, Ü., Emiroğlu, O., Büyükcoşkun, A. (1998). Halk Sağlığı Hemşireliği El Kitabı:
Aile ve Aile Hemşireliği Süreci, Ed: Erefe, İstanbul: Birlik Ofset.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslere katılım, sunum, tartışma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS1 1. Ara Sınav
2 AS2 2. Ara Sınav
3 AS_ORT Ara Sınav Ortalaması AS1+AS2/2
4 LAB Laboratuar Notu
5 UYG Uygulama Notu
6 OTR Oturum notu
7 YYIEN Yarıyıl İçi Etkinlikleri Notu LAB*0,10+UYG*0,70+OTR*0,20
8 YYIN Yarıyıl İçi Notu AS_ORT*0,40+YYIEN*0,60
9 FIN Final Notu
10 FINBN Final Başarı Notu YYIN*0,60+FIN*0,40
11 BUT Bütünleme Notu
12 BUTBN Bütünleme Başarı Notu YYIN*0,60+BUT0,40

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme Kriteri: (Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.)
I.AŞAMA: Ara Sınav Ortalamalarının %40 ı alınır
1Ara Sınav +2. Ara Sınav x 0.40 = (A)
2
II. AŞAMA: Yarıyıl İçi Etkinlikleri Notunun %60 ı alınır
Uygulama : % 70
Labaoratuar : % 10
PDÖ Oturumları : % 20
Yüzdeliklerin Toplamı x 0.60 = (F)

III. AŞAMA: Yarıyıl İçi Notunun Hesaplanması
Yarıyıl içi Notu = A + F

IV.ŞAMA: Yarıyıl Sonu Sınavından muafiyet ve Sınava Girebilme Koşulları
a) Yarıyıl Sonu Sınavından muafiyet için; en az iki (2) ara sınav yapılmış olmalıdır
a) Dersin devam şartını yerine getirmiş olmalıdır.
b) Laboratuar Ve Uygulama Notu; 50 = veya >ise Yarıyıl Sonu Sınavına girer; 50 veya < ise; başarısız olup Yarıyıl Sonu Sınavına giremez. (Dersi tekrarlar)
c) Uygulama Ve Yarıyıl İçi Notu = 80 veya > ise Yarıyıl Sonu Sınavından MUAF olur.

V. AŞAMA: Ders Başarı Notunun Hesaplanması
Final Sonrası Ders başarı notu = (Yarıyıl içi notunun %60) + (Yarıyıl sonu sınavının (Finalin) %40) ; = 70 veya > ise; başarılı; 70 veya < ise başarısız olup,bütünleme sınavına girer (Final sınav notunun en az 50 olması şartı vardır.)

Bütünleme Sonrası Ders başarı notu = (Yarıyıl içi notunun %60) + (Bütünleme %40) ; = 70 veya > ise; başarılı; 70 veya < ise başarısız olup,dersi tekrarlar (Bütünleme sınav notunun en az 50 olması şartı vardır.)

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri: (Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.)
I.AŞAMA: Ara Sınav Ortalamalarının %40 ı alınır
1Ara Sınav +2. Ara Sınav x 0.40 = (A)
2
II. AŞAMA: Yarıyıl İçi Etkinlikleri Notunun %60 ı alınır
Uygulama : % 70
Labaoratuar : % 10
PDÖ Oturumları : % 20
Yüzdeliklerin Toplamı x 0.60 = (F)

III. AŞAMA: Yarıyıl İçi Notunun Hesaplanması
Yarıyıl içi Notu = A + F

IV.ŞAMA: Yarıyıl Sonu Sınavından muafiyet ve Sınava Girebilme Koşulları
a) Yarıyıl Sonu Sınavından muafiyet için; en az iki (2) ara sınav yapılmış olmalıdır
a) Dersin devam şartını yerine getirmiş olmalıdır.
b) Laboratuar Ve Uygulama Notu; 50 = veya >ise Yarıyıl Sonu Sınavına girer; 50 veya < ise; başarısız olup Yarıyıl Sonu Sınavına giremez. (Dersi tekrarlar)
c) Uygulama Ve Yarıyıl İçi Notu = 80 veya > ise Yarıyıl Sonu Sınavından MUAF olur.

V. AŞAMA: Ders Başarı Notunun Hesaplanması
Final Sonrası Ders başarı notu = (Yarıyıl içi notunun %60) + (Yarıyıl sonu sınavının (Finalin) %40) ; = 70 veya > ise; başarılı; 70 veya < ise başarısız olup,bütünleme sınavına girer (Final sınav notunun en az 50 olması şartı vardır.)

Bütünleme Sonrası Ders başarı notu = (Yarıyıl içi notunun %60) + (Bütünleme %40) ; = 70 veya > ise; başarılı; 70 veya < ise başarısız olup,dersi tekrarlar (Bütünleme sınav notunun en az 50 olması şartı vardır.)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

-

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Besti Üstün ( besti.ustun@deu.edu.tr) , Doç. Dr. Özgül Karayurt (ozgul.kyurt@deu.edu.tr), Yrd.Doç.Dr. Aklime Dicle (aklime.dicle@deu.edu.tr, Yrd. Doç. Dr. Hatice Mert - hatice.mert@deu.edu.tr
Yrd. Doç. Dr. Özlem Uğur ( ozlem.ugur@deu.edu.tr), Yrd. Doç. Dr. Murat Bektaş(murat.bektas@deu.edu.tr), Öğr. Gör. Nurten Alan - nurten.alan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

-

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Laboratuar sınavına hazırlık 10 2 20
Laboratuar 1 2 2
Haftalık Ders Saati (Kuramsal-Sunum 16 2 32
PDÖ oturumları 16 2 32
PDö oturumları 20 4 80
uygulama 16 18 288
Reclection 3 2 6
Bakım planı 3 5 15
hasta eğitim planı 2 2 4
makaletarama 3 2 6
internettarama, kütüphane çalışması 15 2 30
oturuma hazırlık 15 13 195
arasınava hazırlık 2 10 20
final sınavına hazırlık 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 750

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1555555555555555
ÖK.2555555555555555
ÖK.3555555555555555
ÖK.4555555555555555
ÖK.555555555555
ÖK.65555555555555
ÖK.7555555
ÖK.855555555
ÖK.95555555555
ÖK.105555555
ÖK.11555555555
ÖK.125555555555555
ÖK.13555555555555
ÖK.1455555