DERS ADI

: GLİKOBİYOLOJİDE TEMEL İLKELER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KIM 5049 GLİKOBİYOLOJİDE TEMEL İLKELER SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA AYAR KAYALI

Dersi Alan Birimler

Kimya Doktora
Kimya Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Karbohidratların kimyası ve metabolizması 20. yüzyılın ilk yıllarında ilgi gören önemli konulardandır.Karbohidratlar biyolojik olarak, hücreleri ve çevre matriks arasında etkileşimlere ihtiyaç duyan çok hücreli organ ve organizmaların bütünlüğünün sağlanmasında önemlidir.Bu derste karbohidratlar ve karbohidrat türevlerinin yapıları, metabolizmaları ve biyolojik rollerinin yanı sıra glikobiyoloji ile ilgili hastalıkların ele alınması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Karbohidratların sınıflandırılması ve metabolizmasını kavrayabilir,
2   Glikanların temel yapıları ve protein-glikan etkileşimlerini anlayabilir,
3   Glikolizasyonun hücrede nerede gerçekleştiği ve reaksiyon öncüllerini bilir,
4   Glikan üretemindeki enzimleri ve glikoziltransferazların mekanizmasının farkına varır,
5   Glikanların genetik rahatsızlıklar ve hastalıklardaki rolünü anlayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Glikobiyolojiye Genel Bakış
2 Karbohidratların Yapısı, Terminolojisi ve Glikan Çeşitliliği
3 Karbohidrat Metabolizması
4 Protein-Glikan Etkileşimleri
5 Glikanların Biyolojik Rolleri
6 Glikosfingolipidler ve Bağlanmaları
7 Proteoglikanlar ve Glikozaminglikanlar
8 Ara Sınav
9 Çekirdek ve Sitoplazmada Glikolizasyon
10 Sialik Asit ve Farklı Tip Glikanların Temel Yapıları
11 Glikoziltransferazlar
12 Lektinler, Selektinler ve Galektinler
13 Karbohidrat- ve Glikozaminglikan Bağlayan Proteinler
14 Genetik Rahatsızlıklar ve Hastalıklarda Glikanların Rolü

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Essentials of Glycobiology, Edited by Ajit Varki, Richard D Cummings, Jeffrey D Esko, Hudson H Freeze, Pamela Stanley, Carolyn R Bertozzi, Gerald W Hart, and Marilynn E Etzler. Cold Spring Harbor (NY): Cold Spring Harbor Laboratory Press; 2009. ISBN-13: 9780879697709.
Yardımcı kaynaklar:
Referanslar:

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sunum
2. İnteraktif anlatım
3. Soru cevap tekniği
4. Ödev verme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV (%30)
2 ODV ÖDEV (%15)
3 DKT DERSE KATILIM (%10)
4 YSS YIL SONU SINAVI (%45)
5 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU
6 BUT BÜTÜNLEME
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sunumlarda verilen temel kavramları anlamlı öğrenmesi, kavramların birbirleri ile ilişkilendirmesi, sebep-sonuç ilişkilerini kurulabilmesi ve soru veya problemlere yönelik mevcut bilgilerini kullanarak yorum yapabilmesi ve fikir üretiminin değerlendirilmesi ara sınav, final sınavı, ödevlerle gerçekleştirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Fakültesi, Kimya Bölümü, Biyokimya ABD, 35160-Buca, İzmir, Türkiye
e-mail:hulya.kayali@deu.edu.tr
Tel: +90 232 3018690

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 13.30-15.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı13 13 3 39
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 3 39
Ara sınava hazırlık 1 10 10
Final sınavına hazırlık 1 20 20
Sunum hazırlama 2 15 30
Ödev hazırlama 2 15 30
Final Sınavı 1 2 2
Ara Sınav 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 172

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.15444
ÖK.25444
ÖK.354444
ÖK.454444
ÖK.5544444