DERS ADI

: ÇAĞDAŞ ELEŞTİRİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 5015 ÇAĞDAŞ ELEŞTİRİ SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT İBRAHİM SEÇKİN AYDIN

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Çağdaş eleştiri yöntemlerini bilmek ve bir metni bu doğrultuda değerlendirebilmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Batı Edebiyatı ndaki eleştiri anlayışını kavrayabilmek,
2   Türk Edebiyatı ndaki eleştirinin yerini ve önemini belirleyebilmek,
3   Edebî metinleri topluma, sanatçıya, okura ve esere dönük eleştiri kapsamında değerlendirebilmek.
4   Çağdaş eleştiri kuramlarını tanımak
5   Günümüz eleştirmenlerini tanımak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eleştiri (Tenkit, Kritik, Muaheze nin Gelişim Süreci) Teorik ve Pratik Tenkit.
2 Batı Edebiyatı nda eleştiri (klâsik, neoklâsik, romantik, modern).
3 Tanzimat döneminde edebî tenkit (Ziya Paşa, Nâmık Kemal, R.M. Ekrem, Muallim Naci de Tenkit ).
4 Servet-i Fünûn da edebî tenkit (Cenab Şahabettin, Ali Ekrem, Hüseyin Cahit).
5 Millî Edebiyat Dönemi nde tenkit.
6 Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı nda tenkit.
7 Topluma, sanatçıya, okura ve esere dönük eleştiri.
8 Arasınav.
9 Topluma dönük eleştiri (Tarihi, sosyolojik, Marxist).
10 Sanatçıya dönük eleştiri (Psikanaliz ve eleştiri).
11 Okura ve esere dönük eleştiri (Yeni eleştiri- New Criticism, Arketipçi Eleştiri).
12 Edebî eleştiri yöntemlerine göre şiir eleştirisi.
13 Edebî eleştiri yöntemlerine göre hikâye eleştirisi.
14 Edebî eleştiri yöntemlerine göre roman eleştirisi.
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış( 1-2-3).
2. Tahsin Yücel, Eleştirinin ABC si.
3. Bilge Ercilasun, Servet-i Fünûnda Tenkit, İkinci Meşrutiyet Devrinde Tenkit.
4. Türk Dili Eleştiri Özel Sayısı (1-2).
5. Hece Eleştiri Özel Sayısı.
6. T. J. B. B. Spencer, Tenkit Sanatı.
7. J.C. Carlaui- J. C. Fillox, Edebî Tenkit.
8. R. Wellek- A. Warren, Edebiyat Bilimi nin Temelleri.
9. Betül Özçelebi, Cumhuriyet Döneminde Edebî Eleştiri (1923-1938).
10. Hüseyin Özçelebi, Cumhuriyet Döneminde Edebî Eleştiri (1939-1950).
11. Sabahattin Eyuboğlu, Sanat Üzerine Denemeler ve Eleştiriler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, Tartışma, Soru- Cevap.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 YSS Yıl Sonu Notu
3 BNS Başarı Notu YIN * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YIN * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

huseyin.tuncer@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 40 40
Ödev Hazırlama 1 30 30
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 195

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.114225322
ÖK.214225322
ÖK.314225322
ÖK.414225322
ÖK.514225322