DERS ADI

: TEMEL LABORATUVAR İLKELERİ VE YÖNTEMLERİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERS 6007 TEMEL LABORATUVAR İLKELERİ VE YÖNTEMLERİ I SEÇMELİ 1 2 0 10

Dersi Veren Birim

Biyokimya Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇENT ZÜBEYDE ERBAYRAKTAR

Dersi Alan Birimler

Biyokimya Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı temel laboratuvar ilkelerini ve genel laboratuvar prosedürlerini öğretmektir.
Ayrıca ayırma tekniklerine giriş yapmaktır.
Ders, teorik ve uygulama bölümlerinden oluşmaktadır. Ders, bir mini proje kapsamında verilmektedir. Teorik bölümde ilgili dersin temel prensipleri ve ilgili yöntemle ilgili prosedürler verilmektedir. Dersin uygulama bölümünde ise sıçan dokularından (beyin, karaciğer, kalp, böbrek, akciğer) tartım, homojenizasyon ve santrifügasyon ile süpernatant elde edilmektedir. Elde edilen süpernatant, tüm yarıyıl boyunca öğrenilecek yöntemlerde kullanılmaktadır. Bu süpernatanlarda öncelikle protein tayin yöntemleri-Biüret, Modifiye Lowry ve Bradford kullanılarak protein miktarları belirlenir. Daha sonra spektrofotometre kullanılarak Glutatyon-S-Transferaz ölçümü , Spektroflorometre ile MDA ölçümü, Sıvı Kromatografi ( HPLC) yöntemi ile MDA ölçümü yapılır. SDS-PAGE (sodyum dodesil sülfat- poliakrilamid jel elektroforezi) ile bilinmeyen protein bantlarının MW molekül ağırlıkları hesaplanır. Öğrenciler, yarıyıl bitiminde elde ettikleri sonuçları içeren sunum yaparlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Biyokimyanın temel alanlarından olan temel kimya ve temel biyokimya konusunda bilgi edinmiş olmalıdır.
2   Biyokimyanın temel alanlarından biri olan temel kimya ve temel biyokimya uygulamaları ile ilgili kuramsal bilgiyi kavramış olmalıdır
3   Temel laboratuar cihaz ve yöntemlerinin ilkelerini kavramış olmalıdır.
4   Temel laboratuar yöntemlerinin temel kavramlarını eleştirel şekilde analiz edebilmelidir (Örn: protein tayin yöntemlerinin farklılıkları gibi )
5   Sentez: Öğrenilen yöntemleri değişik yönlerden ele alarak sentezleyebilmeli ve yeni durumlara uyarlayabilmelidir (Örnek: SDS-PAGE de bulunan proteinlerin farklı dokularda neden farklı olduğunu tartışabilmek)
6   Uygulanan bir yöntemim sonuçlarını irdeleyerek sunabilmelidir.
7   Temel laboratuar becerilerini edinmiş olmalıdır(örnek: tartım yapma, tampon hazırlama, pH ölçümü, homojenize etme, santrifüj yapma)
8   Genel laboratuar prosedürlerini uygulama becerisini edinmiş olmalıdır (örnek: spektrofotometre, spektroflorometre, HPLC, SDS-PAGE)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders Tanıtımı, Laboratuarda Güvenlik, Laboratuarda Çalışma İlkeleri, Genel Laboratuar Ekipmanları, Laboratuar Hazırlığı, Tartım İlkeleri, SI Birimleri, Çözelti Hazırlığı (Konsantrasyon Hesaplamaları), pH Ölçümü ve Tampon hazırlama, Homojenizasyon teknikleri, Santrifügasyon ; temel ilkeleri ve türleri, Spektrofotometri, Spektrofotometre ile Glutatyon-S-Transferaz ölçümü
2 Spektrofotometre ile Protein miktarı ölçümü, Biüret ve Lowry Yöntemi ile protein tayini, Bradford ve BCA Yöntemi ile protein tayini, Spektroflorometre ile Glutatyon-S-Transferaz ölçümü, Kromatografinin Temel İlkeleri, Kromatografi Türleri-Uygulamaları, Sıvı Kromatografi-HPLC yöntemi ile MDA ölçümü, Elektroforez Türleri ve Uygulamaları, jel dökme, yürütme, boyama, Protein Bantlarının ölçümü

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Tietz: Klinik Kimyada Temel İlkeler Beşinci Baskı. (Editörler: Burtis & Ashwood) (Çeviri Editörü: Diler Aslan).PALMY yayıncılık, pp.352-387.
http://www.ruf.rice.edu/~bioslabs/methods/protein/protein.html
http://www.ruf.rice.edu/~bioslabs/tools/graphs/dataplot.html

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, teorik ve uygulama bölümlerinden oluşmaktadır. Ders, bir mini proje kapsamında verilmektedir. Teorik bölümde ilgili dersin temel prensipleri ve ilgili yöntemle ilgili prosedürler verilmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Kavrama, öğrenme, analiz etme, karşılaştırma, uygulama, interaktif katılım

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e-posta. gulgun.oktay@deu.edu.tr Telefon: 412 44 02 GSM: + 5363548774

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma günleri 12.30-13:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 1 15
Uygulama 30 1 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 29 5 145
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7
ÖK.8