DERECE PROGRAMLARI

: Hemşirelik

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi, Hemşirelik Yüksekokulu adıyla 1994-1995 öğretim yılında 50 öğrenci alarak eğitim-öğretime başlamıştır. Aynı yıl yüksek lisans eğitimine başlayarak ilk yüksek lisans mezunlarını 1997, ilk lisans mezunlarını 1998 yılında vermiştir. 01/08/2011 tarihli Bakanlar Kurulu kararı ile Hemşirelik Yüksekokulu kapatılarak, Rektörlüğe bağlı Hemşirelik Fakültesi kurulmuştur. Bir yıl İngilizce hazırlık programı ve dört yıl hemşirelik eğitimini kapsayan Fakültemiz 1999-2000 öğretim yılında Probleme Dayalı Öğrenme Modelini müfredatında ilk uygulayarak ülkemizde hemşirelik eğitiminin tarihine geçmiştir. Toplumun sağlığını geliştirmek, iyileştirmek için sağlık ve bakım hizmetlerini evrensel standartlarda, yenilikçi, işbirlikçi, araştırmacı, sorgulayıcı ve insancıl anlayışla sunan hemşireler yetiştirmeyi amaçlayan Fakültemiz 2011-2012 öğretim yılında 597 lisans, 105 lisans üstü öğrencisine ve 837 mezun sayısına ulaşmıştır. Halen dokuz anabilim dalı ile lisans, yüksek lisans ve doktora programlarında eğitimini sürdürmektedir.

Kazanılan Derece

Hemşirelik,Lisans, Hemşire Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey ( Lisans Derecesi )

Kabul ve Kayıt Koşulları

Yükseköğretim Kurulu, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM) ile Rektörlükçe belirlenen ilkeler ve ilan edilen süre içinde, istenilen belgelerle kesin kayıt yaptırılır.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiyedeki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır. Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına dikey geçişleri için Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkındaki Yönetmelik hükümleri uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Hemşirelik meslek derslerinde başarı notu; yarıyıl içi başarı notunun % 60ının, yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun % 40ına eklenmesi ve elde edilen sayının en yakın tam sayıya çevrilmesi sureti ile belirlenir. Başarı notu, 70in altında olan öğrenciler o dersten başarısız sayılır ve dersi tümü ile tekrarlar. Probleme Dayalı Öğrenim Programı ile öğrenimlerini sürdüren öğrencilerin hemşirelik meslek derslerinin yarıyıl içi başarı notu; ara sınavların ortalamasının % 40nın yarıyıl içi etkinliklerinden aldığı notun % 60ı ile toplamından oluşur. Yarıyıl içi etkinlikleri; Probleme Dayalı Öğrenim oturumları, laboratuvar, uygulama ve ödev notlarından oluşur ve bunların ağırlıkları her eğitim-öğretim yarıyılı başında müfredat komitesince Fakülte Dekanlığına verilir ve Fakülte Yönetim Kurulu Kararından sonra öğrencilere duyurulur. Yarıyıl içi etkinlerinde yer alan laboratuvar ve uygulama notu 50 ve üstünde olan öğrenci yarıyıl sonu sınavına girebilir, 50den az olan bir öğrenci o hemşirelik meslek dersinin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavına giremez ve o derste doğrudan başarısız sayılır.
Diğer derslerde başarı notu, öğrencinin o dersin yarıyıl içi notunun % 40nın yarıyıl sonu veya bütünleme sınavında aldığı notun % 60ına eklenmesi ve elde edilen sayısının en yakın tam sayıya çevrilmesi sureti ile belirlenir. Bu derslerin başarı notu en az 50dir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Bireyin özbakımını geliştirmek,birey/aile/toplumu güçlendirmek ve yeterli olmasını sağlamak,profesyonel uygulamalarda eleştirel düşünme sürecini kullanmak,teori ve pratiği sentez edebilme,bireysel gelişim göstermek,hemşireliğe bilgi,davranış, tutum ve değerler ile katkıda bulunmak kurum profilini oluşturmaktadır.Fakültede Probleme Dayalı Öğrenim modeli uygulanmaktadır. PDÖ modelinde öğrenim aracı olarak bir problem/durum vardır. Bu problem öğrencinin hemşire olarak çalışmaya başladığında karşılaşacağı bir durumla ilgilidir. Bu problemi anlamak ve çözmek üzere yapacağı çalışmalar öğrencinin sorgulama becerisini kullanmasını sağlar. Öğrenci bu süreç içinde gerekli bilgileri arar ve problemi çözme yollarını bulur. PDÖ modelinin kullanıldığı derslerde kendi kendine öğrenme, sorgulama, kendini değerlendirme, iletişim kurma, edinilen bilgileri etkili bir şekilde değerlendirme ve sentezleme becerileri kazanılır. Öğrenci, öğrenme, değerlendirme, bilgileri organize etme ve paylaşma süreçlerinde aktif olarak yer alır. PDÖ oturumlarında yönlendirici (eğitici) grubun bir üyesidir ve öğrencinin bilişsel becerilerinin gelişmesine ve değerlendirme sürecine katılmasına yardımcı olur. Yönlendirici, klasik eğitimde ders anlatan eğiticinin yaptığı gibi bilgi vermez, öğrencinin öğrenmesine destek olur. PDÖ yaklaşımında küçük grup oturumları vardır. Her PDÖ grubu 10-13 öğrenci ve bir yönlendiriciden oluşur. Her modülde dörder saatlik üç PDÖ oturumu yapılır. Bu oturumlarda öğrencilere her modül için hazırlanmış olan senaryolar verilir. Bu oturumların yürütülmesi öğrencinin sorumluluğundadır. Yönlendiricinin oturumlardaki görevi öğrencinin öğrenmesini desteklemek ve rehberlik etmektir.Öğrenci, PDÖ sürecinde grup dinamiklerini, yapıcı eleştiri almayı ve vermeyi de öğrenir. Yönlendirici bu dinamik süreçte de öğrenciyi destekler.

Temel Program Kazanımları

1   Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olmak.
2   Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olmak.
3   Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olmak.
4   Temel iletişim becerilerine sahip olmak.
5   Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilmek.
6   Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim ve danışmanlık gereksinimlerini karşılayabilmek.
7   Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilmek.
8   Bakımı bütüncül anlayışla yapabilmek.
9   Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmek.
10   Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanarak bakımı yönetebilmek.
11   Yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanabilmek.
12   Hemşirelik ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini Türkçeyi doğru kullanarak yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek.
13   Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilmek.
14   Toplumsal duyarlılık bilinci içinde .sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilmek.
15   Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilmek (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
16   Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilmek.

Mezunların İstihdam Profilleri

Mezun olan öğrenciler, birinci, ikinci, üçüncü basamak sağlık hizmetleri veren kurum ve kuruluşlarda klinik hemşiresi, iş yeri hemşiresi , okul sağlığı hemşiresi, yönetici ve eğitimci hemşire olarak çalışır.

Üst Derece Programlarına Geçiş

İkinci düzey programlara başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Hemşirelik Fakültesi eğitim programında dersler dönemliktir. Dört yıllık eğitim süresince 10 zorunlu, 8 ortak zorunlu, 6 ortak seçmeli ve 32 seçimlik ders olmak üzere 55 ders bulunmaktadır. Fakültemiz öğrencilerinin 4. yarıyıl, 5. yarıyıl ve 7. yarıyılda 4 AKTS lik bir seçimlik ders almaları zorunlu olup, İngilizce hazırlık sınıfından başarısız olan öğrenciler İngilizce seçimlik dersleri alamazlar. Bir seçimlik dersin açılabilmesi için (İngilizce seçimlik dersler hariç) o derse devam eden öğrenci sayısı en az 10 olmalıdır. PDÖ: Probleme Dayalı Öğrenim Dersi SUNM: Sunum Uyg:Uygulama Lab:Laboratuvar B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ATA 1001 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I ZORUNLU 2 0 0 2
G 2 HEF 1021 HEMŞİRELİK VE SAĞLIK BİLİMİNE GİRİŞ I MODÜL 10 2 4 20
G 3 TBT 1001 TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ ZORUNLU 2 0 2 3
G 4 TDL 1001 TÜRK DİLİ I ZORUNLU 2 0 0 2
G 5 YDİ 1007 YABANCI DİL I (İNGİLİZCE) ZORUNLU 2 0 0 2
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 1
TOPLAM:   30
 
1 .Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 BDE 1001 BEDEN EĞİTİMİ I SEÇMELİ 1 0 0 1
G 2 GSH 1001 HALK OYUNLARI I SEÇMELİ 1 0 0 1
G 3 GSM 1001 MÜZİK I SEÇMELİ 1 0 0 1
 
2. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ATA 1002 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II ZORUNLU 2 0 0 2
B 2 HEF 1018 HEMŞİRELİK VE SAĞLIK BİLİMİNE GİRİŞ II MODÜL 10 2 4 23
B 3 TDL 1002 TÜRK DİLİ II ZORUNLU 2 0 0 2
B 4 YDİ 1006 YABANCI DİL II (İNGİLİZCE) ZORUNLU 2 0 0 2
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 1
TOPLAM:   30
 
2. Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 BDE 1002 BEDEN EĞİTİMİ II SEÇMELİ 1 0 0 1
B 2 GSH 1002 HALK OYUNLARI II SEÇMELİ 1 0 0 1
B 3 GSM 1002 MÜZİK II SEÇMELİ 1 0 0 1
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 HEF 2013 HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA I ZORUNLU 2 0 2 4
G 2 HEF 2039 SAĞLIK VE HASTALIKTA HEMŞİRELİK I MODÜL 10 6 6 26
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   30
 
4. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 HEF 2014 HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA II ZORUNLU 2 0 2 4
B 2 HEF 2034 SAĞLIK VE HASTALIKTA HEMŞİRELİK II MODÜL 7 14 2 22
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 4
TOPLAM:   30
 
4. Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 HEF 2026 CİNSEL SAĞLIK VE ÜREME SAĞLIĞI SEÇMELİ 2 0 0 4
B 2 HEF 2028 GERİATRİ HEMŞİRELİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 4
B 3 HEF 2029 KADIN SAĞLIĞI SEÇMELİ 2 0 0 4
B 4 HEF 2030 SAĞLIK EĞİTİMİ SEÇMELİ 2 0 0 4
B 5 HEF 2031 ELEŞTİREL DÜŞÜNME SEÇMELİ 2 0 0 4
B 6 HEF 2032 TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİLİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 4
B 7 HEF 2033 MESLEKİ İNGİLİZCE I SEÇMELİ 2 0 0 4
B 8 HEF 2035 HEMŞİRELİKTE PROFESYONELLİK SEÇMELİ 2 0 0 4
B 9 HEF 2037 SAĞLIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ SEÇMELİ 2 0 0 4
 
5 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 HEF 3031 SAĞLIK VE HASTALIKTA HEMŞİRELİK III MODÜL 8 12 2 26
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 4
TOPLAM:   30
 
5 .Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 HEF 3023 HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA PROJESİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 2 HEF 3025 STRESLE BAŞETME SEÇMELİ 2 0 0 4
G 3 HEF 3027 HEMŞİRELİKTE KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 4 HEF 3029 KÜLTÜRLER ARASI HEMŞİRELİK SEÇMELİ 2 0 0 4
G 5 HEF 3040 TOPLUMSAL DUYARLILIK ÇALIŞMASI SEÇMELİ 2 0 0 4
G 6 HEF 3042 SAĞLIĞI GELİŞTİRME VE RİSK YÖNETİMİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 7 HEF 3044 MESLEKİ İNGİLİZCE II SEÇMELİ 2 0 0 4
G 8 HEF 3046 EVDE BAKIM SEÇMELİ 2 0 0 4
G 9 HEF 3048 OKUL HEMŞİRELİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 10 HEF 3050 HEMŞİRELİKTE PROJE OLUŞTURMA SEÇMELİ 2 0 0 4
 
6. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 HEF 3052 SAĞLIK VE HASTALIKTA HEMŞİRELİK IV MODÜL 7 18 2 30
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   30
 
7 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 HEF 4053 SAĞLIK HİZMETLERİNDE BAKIM YÖNETİMİ I MODÜL 5 24 0 26
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 4
TOPLAM:   30
 
7 .Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 HEF 4028 İŞ SAĞLIĞI VE İŞ SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 2 HEF 4030 KANITA DAYALI HEMŞİRELİK SEÇMELİ 2 0 0 4
G 3 HEF 4032 ACİL HEMŞİRELİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 4 HEF 4034 AMELİYATHANE HEMŞİRELİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 5 HEF 4038 ENGELLİ BİREY HEMŞİRELİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 6 HEF 4039 YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 7 HEF 4040 HEMŞİRELİKTE PROFESYONEL SOSYALİZASYON SEÇMELİ 2 0 0 4
G 8 HEF 4043 KRONİK HASTALIKLAR HEMŞİRELİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 9 HEF 4045 HEMŞİRELİKTE LİDERLİK SEÇMELİ 2 0 0 4
G 10 HEF 4047 SAĞLIK POLİTİKALARI VE HEMŞİRELİK SEÇMELİ 2 0 0 4
G 11 HEF 4049 MESLEKİ İNGİLİZCE III SEÇMELİ 2 0 0 4
G 12 HEF 4051 ATILGANLIK BECERİLERİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 13 HEF 4054 KANSER HASTALARINDA KANITA DAYALI SEMPTOM YÖNETİMİ SEÇMELİ 2 0 0 4
 
8. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 HEF 4042 SAĞLIK HİZMETLERİNDE BAKIM YÖNETİMİ II MODÜL 5 24 0 30
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 0
TOPLAM:   30
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak, Dokuz Eylül Üniversitesi Ön Lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php KOD=5683 ve Hemşirelik Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının http://hemsirelikfakultesi.deu.edu.tr/images/dosya-yukle/1_ogretim_ve_sinav_uygulama_esaslari.pdf ilgili maddeleri uygulanır. Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyesi/öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır.

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir.Öğrencinin bir dersi başarmış sayılması için o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavında tam not 100 üzerinden en az 50 , Probleme Dayalı Öğrenim Müfredat Programında yer alan hemşirelik meslek dersleri için ise bu not en az 70tir.Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Dekan :Prof.Dr.Zühal Bahar e-posta zuhal.bahar @deu.edu.tr
Dekan Yardımcısı Doç.Dr.Ayşe BEŞER e-posta ayse.beser@deu.edu.tr
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi İnciraltı İzmir/Türkiye
Tel: +90 232 412 47 50-51 fax: +90 232 278 46 06